Scenariusz 30.11.21

lis 30, 2021

30.11.21

Scenariusz zajęć Grupa „ Zuchy” 5-6 latki

Temat zajęć: Dlaczego dinozaury wyginęły

Przebieg zajęć:

Ćwiczenie oddechowe:

Wciągamy nosem powietrze i wydmuchujemy ustami na papierowy pasek, który trzymamy przed buzią. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.

Wykonanie karty pracy, cz. 2 s. 28

Który dinozaur idzie do swojego gniazda ?

– narysujcie jego drogę.

Opowiadanie historyjki „ Jak powstaje węgiel”

Dawno, dawno temu, przed  wielu laty, tam gdzie teraz znajduje się kopalnia węgla, rósł wielki zielony las, a w nim ogromne  drzewa, paprocie i skrzypy. Były one bardzo duże i zupełnie inne od tych , które  można spotkać w naszych lasach. Drzewa te rosły i rosły ,a po wielu latach przewracały się ze  starości. Łamały je wichury i burze, zalewały wody, po których zostawał muł, przysypywała ziemia ,otulając je coraz grubszą warstwą. Na obalonych pniach wyrastały nowe, a te które leżały pod ziemią, bez dostępu powietrza, twardniały powoli i zamieniały się w twarde czarne bryły. Jeszcze dziś można  czasami zobaczyć na kawałku węgla ślady prastarych drzew, które rosły na Ziemi, kiedy nie było na niej jeszcze ludzi. Obecnie węgiel wydobywa się spod ziemi w kopalniach. Ludzie, którzy go wydobywają to górnicy.

Ćwiczenie logorytmiczne:

Dziecko porusza się zgodnie z rymowanką, którą wypowiada rodzic:

Zrób do przodu cztery kroki

I rozejrzyj się na boki.

Teraz przysiad, wyskok w górę

Jakbyś chciał dosięgnąć chmury.

Już na prawej nodze skaczesz,

Lewą trzymasz  nie inaczej.

Zmiana nogi, raz i dwa

Niech zabawa dalej trwa

Teraz w tył, raz, dwa, trzy, cztery

To dopiero są numery.

Obróć szybko się dokoła

Koleżankę swą zawołaj.

Słuchanie opowiadania „Jak żyły dinozaury”

Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego wyginęły? Stało się to przed 65 milionów lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakłada, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona płynem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają że na Ziemię spadł ogromny meteoryt, a pył, który wzniósł się po jego uderzeniu, mógł zaciemnić słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogły rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów, para wodna powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni ziemi ( efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt  wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu- bardzo duże wahania temperatury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą że za wyginięcie dinozaurów są odpowiedzialne inne zwierzęta (ssaki i ptaki )żywiące się jajami. Możliwe że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, niemogących bronić swojego potomstwa, wykradały  jaja, ograniczając w ten sposób  liczbę młodych osobników . Istnieje również teoria, że dinozaury zatruły się nowo powstającymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi, zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, wymierały.

Ćwiczenie oddechowe:

Dziecko otrzymuje piórko ( jeśli mamusia ma w domu), bądź paseczek chusteczki. Dziecko stara się utrzymać je w powietrzu, dmuchając na nie. Podczas tego ćwiczenia dziecko może poruszać się po całej powierzchni, przykucać, wykonywać skłony.

Wykonanie karty pracy, cz. 2, s.29

– policzcie wagoniki  po lewej stronie, a potem po prawej stronie

– w pustych polach pod nimi narysujcie tyle wagoników z węglem, ile jest ich razem

– obejrzyjcie zdjęcia. Zamknijcie karty pracy i wymieńcie po kolei ich nazwy.

Kochane Zuchy to już wszystko  na dzisiaj. Życzę Wam przyjemnej pracy. Mam nadzieję, że  ciekawostki o dinozaurach Wam się spodobały.

Rodzicom bardzo dziękuję za współpracę. Pozdrawiam serdecznie Kinga Pliczko