Scenariusz 01.12.21

gru 1, 2021

Grupa „ Zuchy”- 5-6 latki

01.12.21

Scenariusz zajęć

Temat zajęć: Węglowa rodzina

Przebieg zajęć:

Dzieci robią 5 przysiadów, 4 duże podskoki, 3 pajacyki. Ćwiczenie powtarzają 3- krotnie. ( dokładnie „Drogie Zuchy”)

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki : Idzie górnik

Rytmizowanie tekstu, wypowiadanie ciche i głośne: dopowiadanie przez dzieci wybranych słów             ( wytłuszczonych poniżej wyrazów) z mocniejszym akcentem.

Idzie górnik do kopalni-                                                      maszerują w miejscu

Jeden, drugi, trzeci, czwarty…                                           pokazują na lub wyklaskują

Bryły węgla wydobywa,                                       naśladują podnoszenie ciężkiej bryły węgla,

Słony pot mu z czoła spływa                               ocierają pot z czoła – raz jedną ręką- raz drugą

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej  „ O czym szeptały iskierki”

Ewa siedzi przed piecem i patrzy, jak z paleniska spadają iskierki do popielnika. To węgiel się pali.

„ Co to jest węgiel”?- myśli Ewa. Patrzy w ogień gdy nagle…

– Pst- wyskoczyła z ognia iskierka i zaszemrała cichutko:

– Posłuchaj …ale nim skończyła już zgasła.

– Dawno, dawno temu, przed wielu laty – syknęła druga iskierka i też zgasła.

– Tam, gdzie teraz jest kopalnia węgla… zaczęła trzecia.

Przez chwilę nie pokazywała się żadna iskierka. Ewa myślała ze dowie się, co było na miejscu kopalni, gdy cała gromadka błyszczących iskierek wpadła do popielnika.

– Był wielki, wielki zielony las…

– A w tym lesie rosły gęsto wysokie drzewa …

– Takich drzew już teraz nie ma w żadnym lesie  – dodała następna iskierka, gdy jej poprzedniczka zgasła.

Iskierki szeptały teraz jedna po drugiej:

– Drzewa rosły, i po wielu, wielu latach przewracały się od starości…

– Łamały je burze i wichury…

-Zalewały je wody…przysypywała ziemia…

– Na oblanych pniach wyrastały nowe i coraz to nowe…

– Po wielu, wielu latach…

– To już było…- przerwała Ewa

– Posłuchaj, nie przerywaj – syknęły naraz trzy iskierki

– Przez wiele, wiele lat leżały pod ziemią, nieraz bardzo  głęboko …

…i  zmieniały się powoli  w czarne, twarde bryły…

– Jeszcze dziś możesz zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew…

-…drzew, które rosły, gdy jeszcze ludzi nie było na ziemi …

-…gdy jeszcze ptaki nie śpiewały i nie wiły gniazd pomiędzy gałęziami…

-…gdy między drzewami przesuwały się olbrzymie zwierzęta, które dawno już , dawno wyginęły..

-…gdy…zaczęła ostatnia iskierka …i zgasła.

Pytania do tekstu:

– Co robiła Ewa?

– O czy opowiadały iskierki?

– Czy węgiel jest ważnym minerałem?

– Dlaczego?

KILKA ĆWICZEŃ w przewietrzonym pomieszczeniu:

– 5 przysiadów

– 4 małe podskoki

– 3 skłony

– 2 duże podskoki

( powtarzamy 3 krotnie)

MAŁE FIGURY, DUŻE FIGURY- ćwiczenia klasyfikacyjne

– segregowanie figur pod względem wielkości:

Obręcze, kartonowe figury w różnych kształtach – duże i małe, lub mozaika geometryczna.

Przygotowane dwie obręcze i kartonowe figury w różnych kształtach – małe i duże .Dziecko wkłada do jednej obręczy duże figury, a do drugiej małe figury.

– porównywanie liczebności figur w obręczach

Figury w różnych kształtach – małe i duże.

Dziecko liczy duże figury, a potem małe figury: wskazuje te, których jest więcej. Określa, o ile jest ich więcej ( o ile jest ich mniej).

Układanie sylwety dinozaura z klocków w kształcie figur geometrycznych. Liczenie jakich klocków i ile użyto do ułożenia sylwety dinozaura.( zachęcam jeśli jest czas i możliwość)

Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo- ruchową– rysowanie w powietrzu, przy użyciu obu rąk jednocześnie: kół, kwadratów, dwóch listków, dwóch okien, dwóch chmur, dwóch domków.

Wiersz Marii Terlikowskiej „ Węglowa rodzinka”- poszerzenie wiadomości o produktach pochodzących z przeróbki ( chemicznej) węgla.

To węglowa jest rodzina:

parafina,

peleryna,

Duża piłka w białe groszki

I z apteki proszek gorzki,

I z  plastiku sześć koszyków ,

gąbka co się moczy w wodzie

I benzyna w samochodzie

czarna smoła,

biała świeca

to rodzina węgla z pieca

Widzę już zdziwione miny

co ma węgiel do benzyny?

Czy jest z węglem spokrewniona

gąbka miękka i czerwona ?

otóż właśnie wiem na pewno,

że jest jego bliską krewną.

Węgla jest po odrobinie

w parafinie,

w pelerynie,

w dużej piłce w białe groszki

I z apteki w proszku gorzkim,

I w ołówku tym w piórniku,

I w koszyku tym z plastiku.

Nawet świeczki, te z choinki,

to też węglowe są kuzynki.

Lecz wśród wszelkiej tej rodziny

wśród kuzynów i rodzeństwa

nie ma ani odrobiny

rodzinnego podobieństwa.

Węgiel czarny jest jak skała,

koszyk żółty, świeca biała.

Skąd się wzięły te różnice?

O! to już są tajemnice,

które kryją się w fabryce.

– Wykonanie kart pracy, cz.2, s.30

– to zdjęcie przedstawia grudkę węgla kamiennego.

– narysujcie przy strzałkach, co otrzymujemy z węgla kamiennego.

Kochane Zuchy pomoże Wam w tym wierszyk o „ Węglowej rodzince”

Przyjemnej pracy dziewczynki i chłopcy. Powodzenia !!!

Dziękuję za współpracę. Pozdrawiam Kinga Pliczko.

,