Grupa „ Zuchy”- 5-6 latki
29.11.21
Scenariusz zajęć
Temat zajęć: Kiedy żyły dinozaury
Podawanie pierwszej głoski wyrazu wymienianego przez rodzica:
– duży – ( jaką słyszysz pierwszą głoskę) – dziecko odpowiada (d)
– inteligentny
– najedzony
– ogromny
– złośliwy
– agresywny
– uparty
– ruchliwy ( pamiętamy o tym że wysłuchiwania głosek dzieci nadal się uczą).
1.Ćwiczenia słuchowe W świecie dinozaurów.
Dawno temu, w czasach prehistorycznych na Ziemi żyły dinozaury. Miały różną wielkość – od rozmiaru kury do wysokości kilkupiętrowego domu. Jedne żywiły się roślinami, inne mniejszymi od siebie zwierzętami. Na Ziemi panowała temperatura podobna do tej, jak jest teraz w Afryce. Nic nie zakłóciło życia dinozaurów. Ale pewnego dnia nastąpiła katastrofa. W Ziemię uderzyła ogromna kometa.
Pytania i odpowiedzi do tekstu:
– w jakich czasach żyły dinozaury? Prehistorycznych
– jaką miały wielkość?
Różną, od rozmiaru kury do wysokości kilkupiętrowego domu
-czym się żywiły?
Jedne żywiły się roślinami inne mniejszymi od siebie zwierzętami
– co uderzyło w Ziemię?
Ogromna kometa
Rodzic podaje przykłady zdań, a dzieci, a dzieci układają przed sobą klocki lub patyczki. Ich liczba odpowiada liczbie słów w podanym zdaniu.
– Dinozaury to zwierzęta prehistoryczne ( każdy wyraz ) to jeden kolcek ( 4)
– Dzisiaj znajdujemy skamieniałe szczątki dinozaurów ( 5) wyrazów
– Pterodaktyle to fruwające dinozaury (4)
Karta Pracy, cz.2,s.26- pokoloruj rysunek i opowiedz o nim.
ZABAWY i ĆWICZENIA Z LITERĄ L
Analiza i synteza słuchowa słowa lalka
– dzielenie słowa lalka na sylaby lal-ka
– co słyszycie na początku słowa lalka ( L)
Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ( l)
Lustro – lu-stro, las- las ,lampa-lam-pa
Podział wyrazów na sylaby, które mających głoskę na końcu:
Bal – bal, koral – ko-ral, góral- gó-ral
Podział wyrazów na sylaby, które mają głoskę w środku:
Balon- ba-lon, cebula- ce-bu-la, morele-mo-re-le
Zabieramy książeczki: (5)latki
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.15
-pokaz litery małej i wielkiej l,L drukowanej
Odczytanie wyrazu z rodzicem. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wycięcie go i przyklejenie nad nim. Pokolorowanie rysunku
Ozdabianie liter I,L
Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu lalka. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
Przygotowanie do czytania ,pisania, liczenia ,s.16
Oglądanie podpisów pod zdjęciami. Odszukanie na ostatniej karcie takich samych wyrazów, jak te które znajdują się pod zdjęciami. Naklejenie ich na siebie i odczytanie z osobą dorosłą.
Życzę owocnej pracy Moim pięciolatkom
A teraz dla Was Moje sześciolatki:
Odkrywam siebie Litery iLiczby,s.21.
Odczytanie wyrazu z rodzicem. Odszukanie na końcu kart ( kserowanej przez nauczyciela) z wyrazem lalka i wklejenie pod obrazkiem. Dzieci wiedzą gdzie. W kratkach pod obrazkiem kolorujemy spółgłoski (l,k) kolorem niebieskim a samogłoski(a) kolorem czerwonym
– odczytujemy sylaby( próbujemy) – z pomocą rodziców
– odczytujemy wyrazy również z pomocą rodziców
Pisanie liter l,L po śladach, a potem samodzielnie
Odkrywam siebie. Litery i liczby, s.22
Przeczytanie tekstu – próbujemy
– Odszukanie na końcu kart kartoników z imionami lalek (str.111). Wycięcie ich, a potem przyklejenie pod obrazkami, wiedząc, że : Ala jest brunetką z krótkimi włosami. Ela ma długie blond włosy. Mila ma ogrodniczki. Lila ma warkoczyki, a Kamila jest rudowłosa.
Zaznaczenie w podanych wyrazach liter l,L.
Miłej pracy i powodzenia
Przechodzimy do kolejnego ćwiczenia dla wszystkich:
Karta pracy, cz 2 s.27
Ten kształt to owal. Dorysujcie takie elementy aby powstał groźny dinozaur.
Możecie również ulepić z plasteliny bądź ciastoliny dinozaura i poprosić rodziców, aby wysłali zdjęcie na grupę watshapp. Z przyjemnością pooglądam Wasze prace.
Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za współpracę Kinga Pliczko