Zadania dla 6-latków 29.03.2021r. – 02.04.2021r.

29 marca 2021

Tematyka kompleksowa:  Wiosna w parku i w ogrodzie.

29.03.2021r. (tj. poniedziałek) – Witaj wiosno!

  1. Wiosenna pobudka – tworzenie kompozycji z figur według kodu graficznego. Podczas zabawy przedszkolaki tworzą kompozycje z figur geometrycznych wyznaczonych za pomocą kodu graficznego. Rodzic układa na tablicy (stoliku)  z kart graficznych kod, np. duże i małe koła, zielone i żółte kwadraty, i kieruje do dziecka polecenie: Ułóżcie z takich figur kwiat. Po ułożeniu zmienia kod i prosi o ułożenie innych obiektów, np. motyla, słońca, ptaszka. Po każdym ułożeniu dziecko określa, ile jakich klocków wykorzystały w swojej kompozycji, np.: Na moim obrazku jest jedno duże żółte koło, dwa małe żółte koła, pięć małych zielonych kwadratów itp.
  2. Wiosenna pobudka – zestaw ćwiczeń porannych. Wyobraź sobie że jesteś pąkiem kwiatu (zrób przysiad, schowaj głowę w kolana, ręce połóż na głowie). Wiosenne słońce Cię ogrzewa, a Ty budzisz się do życia (otwierasz ręce, podnosisz głowę, powoli wstajesz z przysiadu), cały rozkwitasz (poruszasz rękami nad głową), wiatr Cię kołysze (kołyszesz się na wszystkie strony, ale nie odrywasz nóg od podłogi). Ćwiczenie wykonaj kilka razy, bardzo dokładnie i powoli.
  3. Wiersz: posłuchaj wiersza Jana Brzechwy „Przyjście wiosny”.

Przyjście wiosny” – J. Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro: – przyjedzie pewnie furą…

Jeż się najeżył srodze: -raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: -Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: -Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

-Skąd znowu- rzekła sroka ja jej nie spuszczam z oka

i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.

-Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!

-A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.

-Nieprawda, bo w karecie! -W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty z nią się śpieszą,

trawy przed nią rosną, I szumią:- Witaj wiosno!

Jakie to słowo? Rodzic na tablicy układa w rzędzie obrazki. Pod każdym obrazkiem znajduje się cyfra według poniższego schematu:

wianekpiłkabiedronkaparasolkanapakomar
126534

Zadaniem przedszkolaka jest podzielenie nazw obrazków na głoski, wybranie z każdego słowa głoski, którą wskazuje cyfra, i ułożenie odpowiadającej jej litery. Litery układane są zgodnie z kolejnością obrazków. Potem dziecko odczytują hasło: „wiosna” i wyjaśniają, co to takiego (pora roku, która przychodzi po zimie). Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza „Przyjście wiosny”. Po wysłuchaniu utworu dziecko opowiada, o czym był wiersz i jakie było zakończenie tej historii. W czasie powtórnej recytacji spoglądają na rozkładówkę w „Kartach pracy” i starają się odnaleźć pojazdy wymienione w wierszu. Liczy, ile pojazdów proponowały zwierzęta. Wskazują i nazywają wymienione w wierszu zwierzęta i ptaki, które rozmawiały o wiośnie. Rodzic ponownie recytuje wiersz, zawieszając głos w miejscach, gdzie wymienione są nazwy pojazdów. Zdania odpowiednio kończą dzieci.

  • Karty pracy: odszukaj na ilustracji pojazdy wymienione w wierszu. Wskaż i nazwij wymienione w wierszu zwierzęta i ptaki. (KP3 s. 66–67)
  • Skrzydła motyla – ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotowanie: narysowanie konturu skrzydła motyla na połowie karty z dużego bloku rysunkowego, ułożenie na stoliku mazaki, kredki ołówkowe, nożyczki , prostokątów z kolorowego papieru (około 30 x 8 cm i 7 x 3 cm), kleju. Rodzic rozpoczyna zajęcia rymowanką:

Wiosenny spacerek Wiosenne słoneczko promyczki wysyła,

na trawkę, na kwiatek, tu kilka, tam kilka.

Widać, że wiosna tędy przechodziła powiewnie,

leciutko, jak skrzydła motylka. Ewa Matejczyk

Pokazuje dzieciom, jak można zrobić motylka z apaszki, frotki lub gumki recepturki: należy rozłożyć apaszkę, zebrać ją w środku i przewiązać w tym miejscu gumką. Wsuwa środkowy palec w gumkę tak, aby motyl był na wierzchniej części palca. Poruszając intensywnie dłonią w górę i w dół, wprawia w ruch apaszkę – fruwają skrzydła motyla. Przedszkolaki również w podobny sposób wykonują dla siebie motyle. Animują nimi dowolnie w powietrzu do melodii „Wiosna” Antonio Vivaldiego tak, aby skrzydła się poruszały.

Rodzic zwraca się do dziecka z poleceniem, aby odnalazł w kartach pracy (s. 66–67) motylka i określiły, w której części ilustracji się znajduje: w prawym dolnym rogu, obok sroki, siedzi na fiołku, patrzy w lewą stronę itp. Rozmawia również z dzieckiem o tym, jak on wygląda, że ma kolorowe skrzydełka we wzorki. Rodzic zaprasza dziecko do ozdobienia kartek z bloku po czystej stronie. Zostaną z nich zrobione skrzydełka motyla. Prezentuje, jak należy narysować każdy wzór, opowiadając o nim historyjkę tematycznie związaną z wiosną np.: – Pierwszy wzorek to koniczynka czterolistna, którą można znaleźć na łące; niektórzy zabawnie opowiadają, że przynosi szczęście. – Drugi to motylek, który szuka swoich braci na łące. – Trzeci to stokrotki, z których można uwić wianek. Dzieci ozdabiają kartki wskazanymi wzorami. Po narysowaniu każdego wzoru można pokolorować jego elementy, wtedy skrzydła motyla będą barwniejsze i ładniejsze, np. koniczynka na zielono, skrzydełka motylka w różnych kolorach. Wzory należy rysować mazakami, a wnętrza kolorować kredkami. Następnie rodzic  pokazuje, jak wykonać motylka: – skrzydła motyla – ozdobioną szlaczkami kartę składamy na pół i wycinamy po narysowanym konturze; – tułów motyla – składamy na pół większy prostokąt wzdłuż dłuższego boku, ścinamy rogi (można je zaokrąglić – zależnie od umiejętności dzieci). – czułki – zwijamy w ruloniki dwa mniejsze prostokąty wzdłuż dłuższego brzegu; – na zgięciu karty przyklejamy tułów, a w jego górnej części – czułki.

30.03.2021r. (tj. wtorek) – Wiosenka, wiosenka w konwaliowych sukienkach.

  1. Fiku-miku, w stawie pływa żab bez liku – ćwiczenia słuchu fonematycznego. Zabawa z wyliczanką:

Fiku-miku, fiku-miku, w stawie pływa żab bez liku.

Jak ta żaba się nazywa, która kraulem pływa?

Małgorzata Barańska Źródło: M. Barańska, „Wchodzi, wchodzi Stach na dach”. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012. Nauka wyliczanki.

2.Wiosenna pobudka – zestaw ćwiczeń porannych.

3. Wiersz: przypomnij sobie treść wiersza o wiośnie słuchanego wczoraj.

Przyjście wiosny” – J. Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro: – przyjedzie pewnie furą…

Jeż się najeżył srodze: -raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: -Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: -Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

-Skąd znowu- rzekła sroka ja jej nie spuszczam z oka

i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
-Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!

-A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.

-Nieprawda, bo w karecie! -W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!

A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty z nią się śpieszą,

trawy przed nią rosną, I szumią:- Witaj wiosno!

4. Wymień nazwy pojazdów występujących w wierszu. Podziel ich nazwy na sylaby, zrób tyle podskoków, ile sylab ma nazwa pojazdu. Podobnie możecie się bawić, nazywając inne przedmioty z otoczenia.

5. Wiosenne zagadki z kwiecistej rabatki – zapoznanie z literą „h”. Przygotowanie do czytania: otwórz „Karty pracy” na stronie 68 i spróbuj przeczytać wyraz w górnym, prawym rogu strony. Jaką literą rozpoczyna się ten wyraz? Powiedz głośno inne słowa rozpoczynające się głoską „h”. Weź dowolną książkę lub gazetę i wyszukaj w tekstach litery „h” i „H”.

Karty pracy: wykonaj zadania na s. 68 i 69.

6. Wiosenne tulipany – projekt plastyczny, tworzenie przestrzennej formy kwiatów. Przygotowanie: na stoliku leżą przygotowane kubeczki po serkach lub jogurtach, zielone słomki, zielone prostokąty z konturami liści, plastelina, pojemnik z ziarnami ziela angielskiego, nożyczki. Rodzic prezentuje dzieciom kwiat tulipana. Przedszkolak opowiada, jak wygląda, jakie ma liście, łodygę. Opowiada o swoich wrażeniach zapachowych i dotykowych. Rodzic zaprasza dziecko do wykonania bukietu tulipanów w wazoniku. Tym razem zadaniem dziecka będzie samodzielne określenie, jakie czynności trzeba wykonać kolejno. Rodzic wspólnie omawiają, co trzeba zrobić, aby powstał piękny bukiet: wykonać nożyczkami dziurkę w dnie kubeczka, a w górnej części wyciąć płatki; przygotować kuleczkę z plasteliny, wsunąć słomkę w otwór w dnie kielicha kwiatu i od wewnątrz zablokować kuleczką z plasteliny; wyciąć liście po konturze, odciąć kawałek słomki, końcówkę liścia ciasno zwinąć i wsunąć do słomki; kubeczek wypełnić zielem angielskim i ułożyć przygotowane elementy bukietu. Po wykonaniu bukietu ustawia ą swoje prace na wystawie, np. na parapecie jak kwiaty doniczkowe.

7. Obserwacje przyrodnicze: wyjdź z rodzicami na spacer lub sam na swoje podwórko; jeśli masz lupę, weź ze sobą. Obserwuj z bliska elementy przyrody, które Cię zaciekawiły. Może uda Ci się wypatrzeć pierwsze oznaki wiosny? Zapamiętaj je.

31.03.2021r. (tj. środa) – Wiosenkowo, fiołkowo.

  1. Biedronka – zabawy plastyczne origami. Dziecko wykonuje biedronkę techniką origami – składanki z kół. Składają równo na pół dwa czerwone koła. Czarny prostokąt pokrywają klejem. Na jednym końcu przyklejają czarne większe koło tak, aby jego połowa była przyklejona, a druga połowa wystawała poza prostokąt – to główka biedronki. Złożone czerwone koła przyklejają na prostokącie złożonym brzegiem w kierunku środka prostokąta. Złożone brzegi kół powinny się ze sobą stykać i przykrywać część koła – główki. Na wierzchnich połowach kół skrzydełek przyklejają po kilka małych kół czarnych – kropki biedronki. Lekko rozchylają czerwone koła z kropkami – skrzydełka biedronki. Na spodniej części czarnego prostokąta można przykleić dwustronną taśmę klejącą i wykorzystać zrobioną biedronkę do zabawy popołudniowej w ogrodzie.
  2. O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie – analiza tekstu słuchanego, podążanie za instrukcją graficzną, czytanie tekstu. Rodzic puszcza dziecku opowiadanie Lucyny Krzemienieckiej „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”.
  1. 3. Przedszkolaki opowiadają, o czym było opowiadanie, zachowując chronologiczny porządek zdarzeń. Opisują, co zmieniło się w lesie wraz z nadejściem wiosny, po czym Hałabała rozpoznawał wiosnę, jaki kłopot miała wiewiórka, w czym Hałabała jej pomógł. Dalsza część zajęć przebiega w konwencji rozmowy z krasnalem Hałabałą. Rodzic mówi, a dzieci reagują na pytania i polecenia.

Drogie przedszkolaki, nad moim domkiem z listków kolorowych wisiał napis: Hałabała, żeby było wiadomo, kto w nim mieszka. Ale zimowy wiatr listeczki pozrywał, pomóżcie mi naprawić moją wizytówkę. Ułóżcie z literek moje imię.

 Przedszkolak układa słowo „Hałabała” z rozsypanki literowej.

4. Na karcie pracy dziecko ogląda konturowe rysunki pod tekstem i nazywają przedmioty i rośliny, które one przedstawiają. Wyjaśniają ich funkcje lub przeznaczenie. Rodzic zaprasza dziecko do czytania tekstu i sprawdzenia, czy przedmioty z rysunków w nim się pojawią. Po przeczytaniu tekstu dziecko odpowiada na pytania rodzica dotyczącego treści. Następnie koloruje te obrazki pod tekstem, których nazwy wystąpiły w tekście. Realizują kolejne zadania – wytyczają trasę przez tabelę według wskazanego rytmicznego układu elementów, przyklejają w stawach żabki, przestrzegając zasady: co najmniej jedna w stawie, dorysowują muszki tak, aby każda żabka miała co najmniej po dwie. Liczą, ile razem muszek fruwa nad żabkami. (KP3 s. 70–71)

5. Leśny taniec wiosenny – zabawa ruchowa, dowolne zabawy (tańce) do piosenki „Maszeruje wiosna”.

6. Okiem biedronki- obserwacja przyrodnicza. Dziecko przykleja sobie na ubraniu biedronki wykonane na zajęciach. Indywidualnie  zabiera małą obręcz i lupkę. W ogrodzie wykonuje rzut obręczą, uważnie śledzą jej lot i idzie tam, gdzie spadła. Rzuty powinny odbyć się w różnych kierunkach. Zadaniem uczestników zabawy jest popatrzeć do środka obręczy okiem biedronki. Dziecko pochyla się, klęka i obserwuje z bliska fragment podłoża. Może przyjrzeć się szczegółom – niewielkim roślinom, owadom, glebie – i poczuć się jak jeden z chodzących po ziemi owadów. Oglądanie szczegółów umożliwiają lupy. Wstając, dziecko zmieniaj perspektywę – patrzą na świat jak biedronka w locie. Po zakończeniu obserwacji opowiada, co widziało, co je zaciekawiło, co zdziwiło, co zmieniło się po zmianie perspektywy i obszaru.

Źródło: M. Markowicz, „Okiem biedronki” [w:] „Eksperymenty i zabawy przyrodnicze w przedszkolu”. Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012

7.    Po powrocie do domu dziecko zakłada dziennik wiosennego obserwatora, w którym będzie  rejestrować swoje obserwacje. Na pierwszej karcie (albo na pierwszej stronie zeszytu) przykleja swoje biedronki i, korzystając z linijki, rysuje poziomą linię dzielącą kartkę na pół. W górnej części rysuje to, co widzi biedronka w locie, a w dolnej to, co widzi, gdy chodzi. Może również podpisać narysowane obserwacje, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela.

01.04.2021r. (tj. czwartek) – Wyprawa po wiosenne słońce.

  1. Mowa: wiosenne kwiaty. Podaj nazwy kwiatów rozpoczynających się daną literą: „s” jak … (sasanka), „p” jak… (przebiśnieg), „h” jak… (hiacynt), „b” jak…(bratek), „k” jak… (konwalia). Powtarzajcie kilka razy nazwy wiosennych kwiatów, wysłuchując jaka głoska jest na końcu; można podzielić nazwy na sylaby i głoski.
  2. Wiosenna pobudka – zestaw ćwiczeń porannych.
  3. Wiosenna matematyka – zadania na kartach pracy. Na kartach pracy przedszkolak rozwiązuje działania matematyczne – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Po rozwiązaniu łączą działanie z ilustracją do niego pasującą. Następnie wymyślają zadania do ilustracji i działania, np.: Zosia dostała 5 tulipanów, a potem jeszcze 5 żonkili. Ile ma razem wszystkich kwiatów? W kolejnym zadaniu dziecko przelicza oczka na kostkach, z których ułożone są wieże. Dorysowują na pustych ściankach kostek tyle oczek, aby łącznie na wszystkich kostkach było ich 10. Rodzic wraz z dzieckiem przypomina zabawę w poszukiwanie słoneczka i pokonywanie tras w różnych kierunkach. Przedszkolaki ogląda znaki kierunkowe na karcie pracy i określa, jaki kierunek pokazują poszczególne strzałki. Analizują trasy rodzinnej wycieczki rowerowej, kierując się znakami wyznaczającymi kierunek porusza się. Kredką rysują po śladzie właściwą trasę (środkową).(KP3 s. 72–73)
  4. Konwaliowy bukiecik – projekt plastyczny, komponowanie z różnorodnych materiałów. Przygotowanie: na stoliku stoi pojemnik z makaronem kokardki, pociętym na połówki i na ćwiartki, białe i niebieskie farby, pędzelki, zielony papier, nożyczki, klej wikol, prostokątne tacki papierowe. Rodzic pokazuje zdjęcie gotowego obrazka i szczegółowo prezentuje i omawia kolejne etapy wykonania pracy:

– malowanie tacki niebieskim kolorem – tło obrazka;

 – pomalowanie połówek makaronu w kształcie kokardek białą farbą;

– w czasie schnięcia pomalowanych elementów rysowanie długich liści konwaliowych i łodyżki na zielonym papierze (można skorzystać z szablonu do obrysowania);

– wycinanie liści i łodyżek po narysowanym konturze;

– przyklejanie łodyżek do tacki i dwóch liści po obu stronach łodyżki;

– układanie kielichów konwalii z makaronu wzdłuż łodyżki i przyklejanie wikolem;

– pozostawienie prac na stolikach, aby klej dobrze związał i wysechł.

  • 5. Gimnastyka: wyznacz na podłodze linię startu i mety, rywalizuj z rodzicami w wyścigach:

– wyścig nr 1: toczenie piłki po podłodze,

– wyścig nr 2: przechodzenie stopa za stopą,

– wyścig nr 3: skoki na jednej nodze. Dla utrudnienia możecie ustawić slalom

np. z zabawek.

02.04.2021r. (tj. piątek) – Pachnąco, kolorowo, smacznie, pięknie i zdrowo.

  1. Gra w zielone – rozróżnianie i nazywanie kolorów w różnych odcieniach. Rodzic mówi na zmianę z dzieckiem  rymowankę: R: Grasz w zielone? D: Gram! R: Masz zielone? D: Mam! Na słowa: Masz zielone? rzuca piłkę do dziecka. Dziecko chwyta piłkę i po słowie: Mam! podaje nazwę przedmiotu, zjawiska, rośliny, które są zielone lub mają w sobie kolor zielony. Po kilku rundach rodzic zastępuje  dziecko. Rodzic wraz z dzieckiem mówi rymowankę, dodaje jeszcze: Raz, dwa, trzy, zielonego szukasz ty! – wtedy dziecko rozbiega się po pokoju w poszukiwaniu zielonych przedmiotów .Określa, jaki odcień zieleni jest na znalezionym przedmiocie np. ciemnozielony, jasnozielony, bladozielony, może też używać porównań, np. „zielony jak trawa”
  2. Wiosenna pobudka – zestaw ćwiczeń porannych.
  3. Wiosenny ogródek – eksperymenty ogrodnicze. Rodzic podsumowuje z dziećmi tydzień rozmową o zmianach, jakie obserwujemy w przyrodzie.
  4. Kolorowa wiosna – zabawa ruchowa. ƒ Moje spotkanie z Wiosną – malowanie farbami. Przygotowanie: na stoliku  leży kartka z bloku rysunkowego, farby plakatowe, pędzle, pojemniki z wodą. Rodzic zaprasza dziecko od namalowania ilustracji pod tytułem „Moje spotkanie z wiosną”. Zachęca do twórczego, indywidualnego podejścia do pracy. Każdy może namalować obrazek opowiadający o wiośnie według własnej wiedzy, osobistych wrażeń, indywidualnej wrażliwości estetycznej. Po wykonaniu ilustracji dziecko prezentuje prace i opowiada o swoich spotkaniach z wiosną przedstawionych na obrazku.
  5. Wiosenne podchody – zabawy tropiące. Poruszanie się po ogrodzie według kierunku określonego przez narysowane strzałki. Odszukiwanie ukrytych karteczek z zadaniami, wykonywanie tych zadań, np.: Policz listki na gałązce. Odszukaj pięć kwiatków w trawie i je nazwij.
  6. Zabawa ruchowa „Osiem kratek” . Wybuduj 8 kratek lub namaluj kredą na podwórku i baw się razem z piosenką.

Inne artykuły z tej kategorii:

UDANYCH WAKACJI!

UDANYCH WAKACJI!

Drodzy Rodzice! Dziękuje Wam za wspólnie spędzony rok, współpracę, pomoc i zaangażowanie na rzecz przedszkola oraz wkład pracy włożony w edukację zdalną waszych pociech. Życzę, byście w tych letnich, wakacyjnych miesiącach znaleźli chwilę na rodzinny wypoczynek, na...

czytaj dalej
WAKACYJNY BAL!

WAKACYJNY BAL!

Dnia 25 czerwca 2021r. ZUCHY I STARSZACY pożegnali przedszkole nietypowo, bo WAKACYJNYM BALEM. Były  tańce, konkursy i wesoła zabawa, a na koniec dla ochłody pyszne i smaczne lody, każdy mógł wybrać swój ulubiony smak. Tego dnia na każdej buzi gościł uśmiech... To był...

czytaj dalej
DZIEŃ TATY!

DZIEŃ TATY!

Od Ciebie chcę się uczyć tego, jakim człowiekiem będę jutro. Wszystkiego najlepszego w dniu Twojego Święta TATO życzą ZUCHY.

czytaj dalej
Skip to content