Zadania dla 5-latków 29.03.2021r. – 02.04.2021r.

mar 29, 2021

Tematyka kompleksowa:  Witaj wiosno !

29.03.2021r. (tj. poniedziałek) – Pierwsze oznaki wiosny.

  1. Zabawa badawcza: załóż hodowlę cebuli i rzeżuchy (kto nie odebrał z przedszkola zakłada dzisiaj indywidualnie w domu). Obserwuj każdego dnia wzrost roślin w swoim domowym ogródku. Nie zapomnij o podlewaniu.
  2. Odgłosy wiosny – ćwiczenia ortofoniczne. Dziecko ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: „kle”, „kum”, „pi”.
  3. Wiosenna gimnastyka – zestaw ćwiczeń porannych.
  4. Opowiadanie: posłuchaj opowiadania A. Galicy „Jak Chomik szukał wiosny” (opowiadanie poniżej). Powiedz, jakie charakterystyczne wiosenne oznaki spotkał chomik. Odszukaj wspólnie z rodzicem ich ilustracje w Internecie. Jeśli chcesz, to możesz samodzielnie przygotować sylwety „postaci” spotkanych przez chomika i urządzić przedstawienie dla domowników. Odegraj role poszczególnych postaci. Poruszaj nimi, zmieniaj głos.
  5. Masażyk: poproś rodzica, by usiadł plecami do ciebie. Tak jak w przedszkolu robimy pociąg. Namaluj palcem na jego plecach „niewidzialny” wiosenny krajobraz. Opisuj, co rysujesz, np.: Na środku rysuję drzewo – wierzbę z puchatymi kotkami; pod nim krokusy; na górze okrągłe słońce. Wokoło latają ptaki. Po chwili zamieńcie się miejscami.
  6. Ćwiczenie grafomotoryczne: pokoloruj motyla zamieszczonego w „Kartach pracy” na s. 46. Zwróć uwagę na symetryczne rozmieszczenie barw na skrzydłach. (KP5.3 s. 46)
  7. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 47. (KP5.3 s. 47) Dziecko nazywa kwiaty przedstawione na ilustracjach i liczą kwiaty w bukietach. Otacza pętlą te, których jest najwięcej, odszukuje bukiety z taką samą liczbą kwiatów i zaznacza „X”. Dorysowuje płatki, aby na każdym kolejnym kwiatku był o jeden płatek więcej lub o jeden mniej.
  8. Ćwiczenia gimnastyczne: weź pluszaka lub poduszkę i zaproś kogoś do wspólnych ćwiczeń:

 stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj pluszaka dookoła nóg, raz jednej, a potem drugiej kreśląc w powietrzu ósemkę,

 postaw pluszaka na podłodze przed sobą; stań na jednej nodze i pokazuj wolną nogą jego poszczególne części ciała: głowę, brzuszek, pyszczek,

 podrzuć pluszaka do góry, klaśnij i staraj się go złapać; ćwiczenie powtórz kilka razy,

 wykonaj 10 skoków w przysiadzie jak żabka, maszeruj rytmicznie z wysokim unoszeniem kolan; równocześnie przekładaj przed sobą pluszaka z prawej ręki do lewej.

9.   Wiosenny czarodziej- zabawa naśladowcza.

10.   Siła fasoli i grochu – eksperyment przyrodniczy. Dziecko z pomocą rodzica rozrabia w pojemniku gips z wodą do gęstości śmietanki. Mieszają patyczkiem. Wsypują do tego garść fasoli lub grochu. Napełniają plastikowe kubeczki mieszanką gipsu i ziaren. Odstawiają na parapet. W ciągu najbliższych kilku dni zraszają gips wodą ze spryskiwacza. Na stężałym gipsie wkrótce pojawią się rysy, wreszcie kiełkujące ziarna rozsadzą plastikowy kubeczek (rodzic nie przekazuje dzieciom informacji dotyczących efektu eksperymentu). Informacja dla rodzica: starożytni Grecy rozbijali skalne bloki w ten sam sposób. Wzdłuż zaplanowanej linii pęknięcia, odłupania skały wiercili otwory, które wypełniali fasolą i wodą. Pęczniejące ziarna rozsadzały skały. Tę informację można przekazać dzieciom po zakończeniu obserwacji.

Chomik szuka wiosny

Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

– Zimno – mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.

– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.

– Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.

– A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.

Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.

– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.

– Brr… – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

– Może wy widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.

– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.

– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam… na długich nogach stał pan bocian.

Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:

– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna – i odleciał.

A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.

30.03.2021r. (tj. wtorek) Witamy wiosnę.

  1. Wiosenny wiatr – ćwiczenia oddechowe. Dziecko dmucha na zawieszone na nitkach papierowe chmurki i kwiatki tak, aby wprawić je w ruch. Regulują siłę oddechu w zależności od poleceń wydawanych przez rodzica: lekki wietrzyk, silny wiatr, wichura.
  2. Wiosenna gimnastyka- zestaw ćwiczeń porannych.
  3. Wiosna w parku i ogrodzie – zabawa edukacyjna z kartą pracy, omówienie obrazków. Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające wiosnę w parku i ogrodzie. Opowiadają o czynnościach, jakie wykonują ludzie w obu tych środowiskach, i potrzebnych do tego celu narzędziach lub urządzeniach oraz o tym, jak przyroda budzi się do życia. Rozpoznaje i nazywaja zwierzęta oraz rośliny. Odczytują globalnie wyrazy. (KP3 s. 48–49).
  4. Zagadki z wiosennej szufladki – zagadki słowne, obrazkowe i pantomimiczne. Rodzic zaprasza dzieci do zgaduj-zgaduli na temat oznak wiosny i czyta zagadki, a dziecko wskazują odpowiedni obrazek jako rozwiązanie.

• Zagadki słowno-obrazkowe:

W kropki ma spódnicę,

chętnie zjada mszyce. (biedronka)

Kiedy wiosna z wonnych kwiatów

płaszcz na drzewa kładzie,

one znoszą kwietny pyłek

do swych domków w sadzie. (pszczoły)

Złośliwa panienka,

w pasie bardzo cienka.

Leci, brzęczy z daleka,

każdy od niej ucieka. (osa)

błoto, glinę.

Mozolnie pracuje,

bo maleńkie gniazdko

pod dachem buduje. (jaskółka)

Gdy wiosną powiesisz

budkę na jabłoni,

jaki ptak przyleci

uwić gniazdko do niej? (szpak)

Wiosną radzi kuma kumie,

ledwo zbudzą się ze snu.

– Nad jezioro, rzekę, strumień

śpieszmy kumy, ile tchu! (żaby)

Tu cytrynek, tam paź królowej,

wszędzie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką,

gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)

Śmiało rusza w drogę,

choć ma jedną nogę.

Czy to wiosna, czy lato,

czy jesień, wszystko, co ma, z sobą niesie. (ślimak)

A co to za pan dobrodziej?

Wciąż po mokrych łąkach chodzi,

nos do każdej wtyka dziury

i na wszystkich patrzy z góry. (bocian)

Gdy spadnie trochę dżdżu na ziemię,

jej bardzo jest przyjemnie;

wychodzi z ziemi, bo chce też,

zobaczyć, jak wygląda deszcz! (dżdżownica)

Źródło: „Księga zagadek”, oprac. E.M. Skorek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s. 24, 255, 217, 89, 311, 381, 188, 317, 24, 58.

  • Zagadki pantomimiczne: dziecko losuje z koszyka kartki z obrazkami zwierząt lub owadów zwiastujących wiosnę i naśladują ruchem ich sposób poruszania się. Rodzic odgadują, jakie to zwierzę, później zamiana.
  • Prawda czy fałsz:

Dobrze, że jest wiosna, będzie można pojeździć na nartach. (nie)

Kiedy nadchodzi wiosna, bociany odlatują do Afryki. (nie)

Jednym ze zwiastunów wiosny jest skowronek. (tak)

Na wiosennej łące wyrosły stokrotki. (tak)

Tulipany i narcyzy wyrastają z cebulki. (tak)

5.  Wiosenne czytanie – ćwiczenia analizy i syntezy, odczytywanie wyrazów. Dzieci jeszcze raz odczytują podpisy do obrazków wiosennych kwiatów i ptaków. (KP3 s. 48–49)

6.  Zabawa kreatywna: ułóż wiosenną paletę barw. Zastanów się, jakie kolory dominują wiosną. Obrysuj na kartce talerz, a następnie narysuj/namaluj na nim plamy kolorów, które można zobaczyć wiosną. Spróbuj nadać im poetyckie nazwy związane z roślinami lub zwierzętami, np.: żółty – żonkilowy, fioletowy – krokusowy, szary – baziowy, zielony – trawiasty.

7.  Zabawa muzyczna: włączcie piosenkę o wiośnie „Maszeruje wiosna”; poruszajcie się w jej rytmie. Na pauzę w muzyce przyjmijcie pozę naśladującą charakterystyczne dla wiosny zwierzę, np.: bociana, jaskółkę, żabę, motyla, pszczołę, dżdżownicę. Zabawę powtórzcie kilka razy.

8 . Korzystajcie również z pięknej pogody a podczas spacerów zaobserwujcie jak zmienia się przyroda wokół was. Czy widać już oznaki Wiosny?

31.03.2021r. (tj. środa) Wiosna w świecie roślin.

  1. Jak się nazywam? – zabawa dydaktyczna, powiązanie obrazu graficznego z opisem słownym. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic dziecku przypina na plecach obrazek przedstawiający zwierzę zwiastujące wiosnę. Zadając pytania, stara się odgadnąć, jakie to zwierzę. Dziecko zadaje pytania typu: Czy jestem dużym zwierzęciem? Czy jestem ptakiem? Czy mam cztery nogi? Czy potrafię fruwać?.Rodzic odpowiada tylko Tak lub Nie. Po serii np. pięciu pytań (rodzic ustala ich liczbę z dzieckiem) stara się podać nazwę zwierzęcia. A później zamiana.
  2. Pierwsza sylaba i… – gra dydaktyczna, utrwalenie poznanych liter.  Dziecko układa pierwsze sylaby wyrazów, a następnie szuka pozostałą ich część. Wyrazy mogą się powtarzać. Dziecko próbuje przy pomocy rodzica odczytać powstałe wyrazy. Przykładowe wyrazy: bo-cian, tra-wa, mo-tyl, wio- -sna, wil-ga, kro-kus, ku-kułka, bied-ronka, tu-lipan.
  3. Wiosenna gimnastyka – zestaw ćwiczeń porannych.
  4. Z nasionka czy z cebulki? – omówienie budowy roślin i etapy rozwoju z nasionka i cebulki, dowiedzenie się, jakie czynniki potrzebne są roślinom do prawidłowego wzrostu. Dzieci przygotowują podzielone na pół kartki. W jednej części za pomocą symboli (rysunek lub napis) umieszczają nazwy roślin rozwijających się z nasion, w drugiej – z cebulek.
  5. Idzie wiosna – praca plastyczna, malowanie farbą plakatową na folii bąbelkowej. Dziecko otrzymuje kawałek folii bąbelkowej wielkości kartki A4. Za pomocą farby plakatowej (już połączonej z minimalną ilością wody) maluje wiosenne obrazki, uwzględniając zaobserwowane zwierzęta, rośliny, zjawiska.
  6. Jak rośliny rozwijają się wiosną? – obserwacje przyrodnicze. Dziecko obserwuje kiełkowanie nasion fasoli i rzeżuchy i wyciąga wnioski na temat konieczności dostarczania im odpowiednich warunków (woda, światło, tlen). W razie potrzeby (samodzielnie sprawdza) podlewa rośliny, wymienia wodę w wazonie z kwiatami. Na koniec porządkują obrazki i podsumowują, jak można wyhodować rzeżuchę. Rysują też gałązki po śladzie. (KP3 s. 50).

01.04.2021r. (tj. czwartek) Wiosna w świecie zwierząt.

  1. Wiosna kojarzy mi się z… – zabawa słowna połączona z pogadanką o obecnej porze roku.
  1. Wiosenna gimnastyka – zestaw ćwiczeń porannych.
  2. Dlaczego ptaki budują gniazda? – burza mózgów.
  3. Karta pracy: obejrzyj ilustracje i wykonaj zadania na s. 51 (KP5.3 s. 51)
  4. Wiosenne powroty ptaków – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku krzyżówkę, której rozwiązanie będzie tematem dnia:
       
      
      
        
       

1. Kraj, w którym mieszkamy. (Polska)

2. Znak, który każe nam się zatrzymać. (stop)

3. Mała, zielona, mieszka w stawie. (żaba)

 4. Podrzuca swoje jajka innym ptakom. (kukułka)

5. Nosi dom na swoim grzbiecie. (ślimak)

Dziecko odgaduje poszczególne hasła i chętne osoby (dla ułatwienia rodzic przygotowuje litery, z których dzieci mogą ułożyć wyrazy będące rozwiązaniami haseł w krzyżówce). Odczytuje rozwiązanie z liter na kolorowym polu: „Ptaki”. Po odczytaniu hasła rodzic pokazuje dziecku mapę świata lub globus i zaznacza na nich Polskę i Afrykę. Wskazuje, skąd przylatują na wiosnę: żurawie, jerzyki, bociany, kukułki, skowronki, dzikie gęsi i jaskółki (z Afryki, Ameryki Południowej i Azji). Dzieci z pomocą rodzica zaznaczają na mapie trasy przylotu ptaków. Następnie dopasowują nazwy ptaków do zdjęć. Dzielą nazwy na sylaby i przeliczają je. Rodzic opowiada dzieciom o ptakach i ich gniazdach:

Żuraw jest jednym z pierwszych zwiastunów wiosny. Ptak ten wraca do Polski na przełomie lutego i marca. Również w maju może się zdarzyć, że usłyszymy nad głowami donośny gardłowy głos, zwany klangorem, i zobaczymy przelatujący klucz żurawi. Żuraw to najokazalszy i największy z naszych ptaków.

Zaraz za żurawiami do Polski zaczynają się zlatywać bociany białe (od drugiej połowy marca). Bociany, które spędzają zimę w Afryce, w podróż powrotną wyruszają w połowie lutego. Ich powrót trwa około sześciu tygodni. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda – po przylocie zaczynają je remontować i poprawiać. Nie czekają jednak na powrót dawnego partnera. Jeśli ten zjawi się zbyt późno, w gnieździe może już nie być dla niego miejsca. Najczęściej gniazda zakładają na słupach energetycznych, wysokich drzewach, domach. Chętnie korzystają z pomocy człowieka, który dostarcza im budulca na gniazdo: stare koła od wozu, platformy. Do wyściełania gniazda używają gałęzi, słomy, suchych traw, a nawet szmat czy sznurków. W Polsce najwięcej bocianów bytuje na Mazurach i na Suwalszczyźnie. Tam jest mnóstwo terenów, na których mogą żerować, a mieszkańcy traktują je bardzo przyjaźnie.

Jaskółki są znane z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Jak mówi mądrość ludowa: gdy jaskółki latają nisko, to znaczy, że będzie padało. Z czego to wynika? Jaskółki chwytają owady w locie. W ciepłe, słoneczne dni prądy powietrzne wynoszą owady w górę, z kolei kiedy zbliża się deszcz, zmienia się ciśnienie i wilgotność powietrza, owady nie mogą wzbić się wysoko i szukają schronienia tuż nad ziemią. A jaskółki podążają za owadami – wznosząc się wysoko w słoneczną pogodę albo nurkując w kierunku ziemi, kiedy zbliża się deszcz. Budują swoje gniazda wewnątrz stajni czy stodół z gliny i grudek błota, które sklejają śliną.

Jerzyki przylatują na przełomie kwietnia i maja – to znak, że wiosna już w pełni. Sylwetką przypominają jaskółkę, ale bliżej im do kolibra. Dawniej jerzyki gniazdowały w skałach i w lasach. Wraz z rozwojem miast człowiek stworzył tym ptakom dogodne warunki lokalowe, zwłaszcza za sprawą bloków mieszkalnych. Takie obiekty często posiadają stropodachy, które stanowią idealne miejsca do założenia gniazda przez jerzyka (albo wróbla). Niestety, coraz częściej zatykane są wszelkie szczeliny w ścianach. W konsekwencji jerzykowi zaczyna brakować miejsc do gniazdowania. W takich sytuacjach jedynym rozwiązaniem jest montaż skrzynek lęgowych, których na szczęście jest coraz więcej.

Skowronki budują gniazda na ziemi. Do ich budowy wykorzystują rośliny, np. trawy, a także końskie włosie. Dzikie gęsi też budują gniazda na ziemi. Wykorzystują trawy, mech, puch. Jaja wysiadują samice. Rolą samców jest ich ochrona. Kukułki to ptaki, które nie budują gniazd, ponieważ nie wychowują swoich piskląt. Znane są z podrzucania ich innym ptakom. Żywią się owadami.

  • 6. Zabawa ruchowa: włączcie dowolną piosenkę o wiośnie; przy jej dźwiękach naśladujcie bociany lub żurawie machające dużymi skrzydłami – ramionami. Na pauzę w muzyce wylądujcie w gniazdach i przyjmijcie pozycję kuczną. Zabawę powtórzcie kilka razy.
  • 7. Pszczółki – zabawa relaksacyjna. Rodzic cichym, spokojnym głosem zaprasza dziecko do zabawy. W tle słychać muzykę relaksacyjną. Rodzic opowiada: Pszczółki są zmęczone pracą, więc postanowiły odpocząć. Leżą wygodnie na wybranym przez siebie kwiatku. Jest piękny upalny dzień. Pszczółki wygrzewają się na słońcu, słuchają śpiewu ptaków. Każda pszczółka, leżąc, myśli: moja lewa noga jest coraz cięższa, nie mogę jej podnieść, moja prawa noga też chce odpocząć, moja lewa ręka też bardzo się zmęczyła, niosąc ciężki koszyk, a i prawa jest równie zmęczona – przecież też niosła koszyk pełen nektaru. Ułożę je sobie wygodnie, aby odpoczęły. Moja głowa też chce odpocząć. Słońce ogrzewa moją głowę, szyję, moje nogi, ręce i skrzydełka. Jest mi coraz cieplej, przyjemniej. Słyszę piękną muzykę. Jestem spokojna, bezpieczna, zasypiam.

02.04.2021r. (tj. piątek) Odkrywamy tajemnice przyrody.

  1. „A” jak…. – gra dydaktyczna doskonaląca analizę i syntezę słuchową wyrazów. Rodzic wkłada do koszyka kartoniki z literami. Dziecko losuje literę, odczytują je i podają słowo rozpoczynające się odpowiednią głoską. Po podaniu wyrazu kartoniki wracają do koszyka. Jeśli litera się powtórzy, dziecko ma za zadanie wymyślić inne słowo niż już podane. Zdanie wykonujemy naprzemiennie z rodzicem.
  2. „H” jak helikopter – ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko rysuje helikopter i hulajnogę po śladzie. Określa, jaką literą rozpoczynają się nazwy obrazków. Otacza pętlami wszystkie litery „h” oraz rysuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się tą literą. Na koniec dokonują samooceny.(KP3 s. 65).
  3. Wiosenna gimnastyka – zestaw ćwiczeń porannych.
  4. Ptasi tropiciele – zabawy badawcze i dydaktyczne. Na podłodze są przyklejone papierowe tropy ptaków. Zadaniem dziecka jest odszukanie ukrytego gniazda, a w nim jajka. Po odnalezieniu gniazda dziecko siada na dywanie. Oglądają jajko, potrząsają nim, rozbijają na talerzyk. Poznają jego budowę: białko, żółtko, skorupka. Rodzic pokazuje dziecku  jajko pochodzące od różnych ptaków: kury, przepiórki, gęsi, jeśli to możliwe – strusia (na obrazku) Dziecko  zwracają uwagę na różnice: wielkość, kolor, waga oraz podobieństwa: wszystkie jajka są tak samo zbudowane.

• Zabawa badawcza: dziecko umieszcza jajka w szklance z wodą, obserwują pęcherzyki powietrza na skorupce jajka i dochodzą do wniosku, że przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze.

• Burza mózgów – swobodne wypowiedzi dzieci, szukanie odpowiedzi na pytania:

– Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? (z tych, w których jest zarodek)

– Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę? (ciepło)

 – Czym żywi się zarodek w jajku? (w jajku są zapasy pokarmu – żółtko)

– Do czego służy białko? (chroni zarodek przed wstrząsami)

 – Czy zarodek w jajku oddycha?

• Co się dzieje z ptakami, gdy wyklują się z jajek? – swobodne wypowiedzi dzieci. Przykładowe odpowiedzi: rosną, uczą się latać, dorastają, zakładają swoje rodziny i gniazda, wysiadują pisklęta, opiekują się potomstwem.

• Diagram literowy – wyszukiwanie i wykreślenie nazw pięciu ptaków.

Nauczyciel przygotowuje kartoniki z zapisanymi nazwami ptaków do odszukania w diagramie.

A K U K U Ł K A R P O A B

 S Ł O W I K C P I V L M G

 A B Z H W I L G A K P I B

A S D F G H J B O C I A N

 R Y O U S K O W R O N E K

  • 5. Do gniazd – zabawa ruchowa ćwicząca refleks.
  • 6. Siła grochu i fasoli – podsumowanie obserwacji, wyciągnięcie wniosków. Dziecko ogląda efekty umieszczenia ziaren grochu i fasoli w gipsie. Kiełkujące ziarna rozsadziły plastikowy kubeczek. Rodzic przekazuje dzieciom informację: Starożytni Grecy rozbijali skalne bloki w ten sam sposób. Wzdłuż zaplanowanej linii pęknięcia, odłupania skały wiercili otwory, które wypełniali fasolą i wodą. Pęczniejące ziarna rozsadzały skały.
  • 7. Zabawa ruchowa „Osiem kratek” . Wybuduj 8 kratek lub namaluj kredą na podwórku i baw się razem z piosenką.
Skip to content