Scenariusz 25.11.21

25 listopada 2021

GRUPA „ ZUCHY”- 5-6 latki

25.11.2021

Scenariusz zajęć

Temat: Źródła energii

Przebieg dnia:

 Urządzenia elektryczne (źródła energii)

 zabawa „Dialogi urządzeń elektrycznych”

Improwizowanie dialogu urządzeń elektrycznych.

Rodzic z dzieckiem naśladuje rozmowę  wybranych przez siebie urządzeń, nie używając jednak słów. Wcześniej mogą wylosować obrazki przedstawiające urządzenia np.: żelazko i telefon

Telefon: Drrryyy…dr,dr,dr..

Żelazko: Ps,ps, psssssssw…

Telefon: Drrrry…itd.

Wykonanie: Katy pracy( książka) cz.2, nr 22

 Połączcie w pary pasujące do siebie zdjęcia.

połączcie zdjęcia w ramkach z odpowiednimi urządzeniami .

Słuchanie ciekawostek na temat energii, elektryczności.

Energię słoneczną można gromadzić za pomocą kolektorów słonecznych i wykorzystywać do ogrzewania domów, wody. Kolektory są instalowane na dachach budynków, skierowane ku słońcu. Mają czarny kolor, aby lepiej pochłaniały promieniowanie słoneczne ( ciepło ).Pod ich powierzchnią płynie zazwyczaj woda, która zazwyczaj ogrzewa się, a następnie jest wykorzystywana w kranach lub kaloryferach zainstalowanych w domach.

Inną formą użycia energii słonecznej są baterie słoneczne ( fotoogniwa).Wykorzystują one do wytwarzania energii elektrycznej nie ciepło słońca, ale jego światło. Składają się z dwóch warstw krzemu. Każda warstwa zawiera ładunek elektryczny. Kiedy światło pada na ogniwo, ładunki między warstwami zaczynają się poruszać, wytwarzając słaby prąd elektryczny, który dostarcza  energię do domów nie niszcząc środowiska.

Do wytwarzania elektryczności używa się też turbin, czyli maszyn z łopatkami jak u wiatraka. Woda padająca na turbinę obraca jej łopatkami. Płynąca woda niesie ze sobą znaczną ilość energii, którą można  wykorzystać też do napędzania maszyn.

Koła wodne wykorzystywane do obracania kamieni młyńskich i mielenia ziarna, były jednymi z pierwszych maszyn wykorzystujących siłę wody. Ich nowoczesnym silnikiem jest turbina zużytkowująca energię wodną do wytworzenia elektryczności. Wodę spiętrza się zaporą u podnóża której przepływa ona ciągiem tuneli i dostaje się do turbin. Każda turbina jest całkowicie zanurzona w wodzie, która przepływa z dużą prędkością przez jej zakrzywione łopatki. Jej ruch obraca turbiną, która jest połączona z prądnicą elektrowni znajdującej się przed zaporą. Wytworzony prąd jest przesyłany do odbiorców przewodami zawieszonymi na słupach.

Wiatrak jest bardzo starym źródłem energii. W najstarszych wiatrakach wiatr obracał skrzydłami połączonymi z kołem napędowym umieszczonym w jego środku .Było one połączone z kamieniami młyńskimi, które mełły ziarno na mąkę i napędzały proste mechanizmy. Obecnie wiatraki wytwarzają elektryczność. Nowoczesne mają tylko dwie wielkie łopatki w kształcie śmigieł samolotu. Wiatrak łapie wiatr, który porusza turbiną połączonej z nim prądnicy. W niej zostaje wytworzony prąd.

Wykonanie karty pracy( książka) ,cz.2 nr 23

– rysujecie pośladach rysunków urządzeń elektrycznych. Powtórzcie za  rodzicem ich nazwy. Pokolorujcie rysunki.

– z których urządzeń dzieci mogą korzystać samodzielnie ,a z których pod opieką dorosłych?

– rysujcie po śladach kabli, od jednej rozmawiającej osoby do drugiej.

Dziękuję i życzę miłej pracy moim podopiecznym.

Kinga Pliczko

GRUPA „ ZUCHY”- 5-6 latki

25.11.2021

Scenariusz zajęć

Temat: Źródła energii

Przebieg dnia:

 Urządzenia elektryczne (źródła energii)

 zabawa „Dialogi urządzeń elektrycznych”

Improwizowanie dialogu urządzeń elektrycznych.

Rodzic z dzieckiem naśladuje rozmowę  wybranych przez siebie urządzeń, nie używając jednak słów. Wcześniej mogą wylosować obrazki przedstawiające urządzenia np.: żelazko i telefon

Telefon: Drrryyy…dr,dr,dr..

Żelazko: Ps,ps, psssssssw…

Telefon: Drrrry…itd.

Wykonanie: Katy pracy( książka) cz.2, nr 22

 Połączcie w pary pasujące do siebie zdjęcia.

połączcie zdjęcia w ramkach z odpowiednimi urządzeniami .

Słuchanie ciekawostek na temat energii, elektryczności.

Energię słoneczną można gromadzić za pomocą kolektorów słonecznych i wykorzystywać do ogrzewania domów, wody. Kolektory są instalowane na dachach budynków, skierowane ku słońcu. Mają czarny kolor, aby lepiej pochłaniały promieniowanie słoneczne ( ciepło ).Pod ich powierzchnią płynie zazwyczaj woda, która zazwyczaj ogrzewa się, a następnie jest wykorzystywana w kranach lub kaloryferach zainstalowanych w domach.

Inną formą użycia energii słonecznej są baterie słoneczne ( fotoogniwa).Wykorzystują one do wytwarzania energii elektrycznej nie ciepło słońca, ale jego światło. Składają się z dwóch warstw krzemu. Każda warstwa zawiera ładunek elektryczny. Kiedy światło pada na ogniwo, ładunki między warstwami zaczynają się poruszać, wytwarzając słaby prąd elektryczny, który dostarcza  energię do domów nie niszcząc środowiska.

Do wytwarzania elektryczności używa się też turbin, czyli maszyn z łopatkami jak u wiatraka. Woda padająca na turbinę obraca jej łopatkami. Płynąca woda niesie ze sobą znaczną ilość energii, którą można  wykorzystać też do napędzania maszyn.

Koła wodne wykorzystywane do obracania kamieni młyńskich i mielenia ziarna, były jednymi z pierwszych maszyn wykorzystujących siłę wody. Ich nowoczesnym silnikiem jest turbina zużytkowująca energię wodną do wytworzenia elektryczności. Wodę spiętrza się zaporą u podnóża której przepływa ona ciągiem tuneli i dostaje się do turbin. Każda turbina jest całkowicie zanurzona w wodzie, która przepływa z dużą prędkością przez jej zakrzywione łopatki. Jej ruch obraca turbiną, która jest połączona z prądnicą elektrowni znajdującej się przed zaporą. Wytworzony prąd jest przesyłany do odbiorców przewodami zawieszonymi na słupach.

Wiatrak jest bardzo starym źródłem energii. W najstarszych wiatrakach wiatr obracał skrzydłami połączonymi z kołem napędowym umieszczonym w jego środku .Było one połączone z kamieniami młyńskimi, które mełły ziarno na mąkę i napędzały proste mechanizmy. Obecnie wiatraki wytwarzają elektryczność. Nowoczesne mają tylko dwie wielkie łopatki w kształcie śmigieł samolotu. Wiatrak łapie wiatr, który porusza turbiną połączonej z nim prądnicy. W niej zostaje wytworzony prąd.

Wykonanie karty pracy( książka) ,cz.2 nr 23

– rysujecie pośladach rysunków urządzeń elektrycznych. Powtórzcie za  rodzicem ich nazwy. Pokolorujcie rysunki.

– z których urządzeń dzieci mogą korzystać samodzielnie ,a z których pod opieką dorosłych?

– rysujcie po śladach kabli, od jednej rozmawiającej osoby do drugiej.

Dziękuję i życzę miłej pracy moim podopiecznym.

Kinga Pliczko

Inne artykuły z tej kategorii:

Język angielski  „Zuchy” – grudzień (tydzień 2)

Język angielski „Zuchy” – grudzień (tydzień 2)

Temat: "Winter clothes" - (Zimowe ubrania) piosenka: "Santa and his reindeer" nauka słownictwa: zimowe ubrania piosenka: "Jingle Bells" (Instrukcje zamieszczam również w języku polskim, ale proszę w miarę możliwości o przeczytanie dzieciom instrukcji w języku...

czytaj dalej
Plan tygodnia dla grupy „Zuchy”

Plan tygodnia dla grupy „Zuchy”

Plan tygodnia dla grupy „Zuchy” 06.12.21 ( poniedziałek) – wyjście do kina do Tarnogórskiego Centrum Kultury na bajkę „ Rodzinka rządzi” Składka po 11 zł od dziecka. Dziękuję 07.12.21 ( wtorek)- pieczemy pierniki ( dzieci przynoszą tylko ozdoby do pierniczków)....

czytaj dalej
Scenariusz 03.12.21

Scenariusz 03.12.21

03.12.21 Scenariusz zajęć Grupa „ Zuchy” 5-6 latki Temat zajęć: Park jurajski Przebieg zajęć: Ćwiczenia oddechowe połączone z gimnastyką Wdychamy zdrowe, górskie powietrze: - wdech nosem- ręce w górę, - wydech ustami –skłon w przód, ręce w dół. Leżenie na plecach: -...

czytaj dalej
Skip to content