Drodzy Rodzice, kochani Przedszkolacy. Od dziś, codziennie, będziecie dostawać ode mnie zadania do wykonania. Będą to zadania różne, tak samo jak robimy na codziennych zajęciach w przedszkolu. Wyślę również linka do zabaw z Balonem Bloomem. Będziecie mogli trochę się pobawić ale przy okazji czegoś nauczyć. Te zajęcia, które nie będą miały w nazwie określanej grupy wiekowej skierowane będą dla obu roczników 5-cio i 6-cio latków. Życzę powodzenia i wytrwałości.
Zadania dla 5-cio latków na dziś:
- Zabawa badawcza: załóżcie hodowlę fasoli lub cebuli. Przygotujcie słoik napełniony wodą i załóżcie na niego gazę z dociskającą gumką recepturką. Następnie umieśćcie fasolę na gazie, by dotykała do wody. Cebulę posadźcie w ziemi. Przysypcie ją do połowy wysokości, podlejcie odrobiną wody. Obserwujcie każdego dnia wzrost roślin w swoim ogródku.
- Opowiadanie: posłuchaj opowiadania A. Galicy „Jak Chomik szukał wiosny” (opowiadanie poniżej). Powiedz, jakie charakterystyczne wiosenne oznaki spotkał chomik. Odszukaj wspólnie z rodzicem ich ilustracje w intrenecie. Jeśli chcesz, to możesz samodzielnie przygotować sylwety „postaci” spotkanych przez chomika i urządzić przedstawienie dla domowników. Odegraj role poszczególnych postaci. Poruszaj nimi, zmieniaj głos.
- Masażyk: poproś rodzica, by usiadł plecami do ciebie. Tak jak w przedszkolu robimy pociąg. Namaluj palcem na jego plecach „niewidzialny” wiosenny krajobraz. Opisuj, co rysujesz, np.: Na środku rysuję drzewo – wierzbę z puchatymi kotkami; pod nim krokusy; na górze okrągłe słońce. Wokoło latają ptaki. Po chwili zamieńcie się miejscami.
- Ćwiczenie grafomotoryczne: pokoloruj motyla zamieszczonego w „Kartach pracy” na s. 46. Zwróć uwagę na symetryczne rozmieszczenie barw na skrzydłach. (KP5.3 s. 46)
- Karta pracy: wykonaj zadania na s. 47. (KP5.3 s. 47)
- Ćwiczenia gimnastyczne: weź pluszaka lub poduszkę i zaproś kogoś do wspólnych ćwiczeń:
– stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj pluszaka dookoła nóg, raz jednej, a potem drugiej kreśląc w powietrzu ósemkę,
– postaw pluszaka na podłodze przed sobą; stań na jednej nodze i pokazuj wolną nogą jego poszczególne części ciała: głowę, brzuszek, pyszczek,
– podrzuć pluszaka do góry, klaśnij i staraj się go złapać; ćwiczenie powtórz kilka razy,
– wykonaj 10 skoków w przysiadzie jak żabka,– maszeruj rytmicznie z wysokim unoszeniem kolan; równocześnie przekładaj przed sobą pluszaka z prawej ręki do lewej.
Chomik szuka wiosny
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
– Zimno – mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
– Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
– A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.
Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
– Brr… – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może wy widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam… na długich nogach stał pan bocian.
Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna – i odleciał.
A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.
Zadania dla 6-cio latków na dziś
Na początek poruszaj się trochę:
- Ćwiczenia: wyobraź sobie że jesteś pąkiem kwiatu (zrób przysiad, schowaj głowę w kolana, ręce połóż na głowie). Wiosenne słońce Cię ogrzewa, a Ty budzisz się do życia (otwierasz ręce, podnosisz głowę, powoli wstajesz z przysiadu), cały rozkwitasz (poruszasz rękami nad głową), wiatr Cię kołysze (kołyszesz się na wszystkie strony, ale nie odrywasz nóg od podłogi). Ćwiczenie wykonaj kilka razy, bardzo dokładnie i powoli.
- Wiersz: posłuchaj wiersza Jana Brzechwy „Przyjście wiosny”, spróbuj opowiedzieć rodzicom, o czym był ten wiersz?
- Karty pracy: odszukaj na ilustracji pojazdy wymienione w wierszu. Wskaż i nazwij wymienione w wierszu zwierzęta i ptaki. (KP3 s. 66–67)
- Skorzystaj z wyprawki plastycznej. Strona 19 i 21 w wyprawce to figury geometryczne. Ułóż z nich kwiat, motyla, słońce lub ptaka.Sprawdź ile i jakich klocków użyłeś do swojej kompozycji.Schowaj figury do koperty, ponieważ możesz bawić się w układanie kompozycji z figur wielokrotnie. Możesz bawić się w układanie obrazków z figur wielokrotnie. (W nr 9, s. 19 i 21)