Posłuchajcie uważnie opowiadania:
O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku –
słuchanie opowiadania Lucyny Krzemienieckiej.
Rodzic czyta tekst:
Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
– Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże
czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny
to uczyniły.
Pyta Julianna tuż przed okienkiem.
– A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?
– Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda
ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.
Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką
suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek.
Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli
sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach
śmieje.
Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami
szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:
– Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój
kapelusik, on nie na deszcze!
I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol,
czapkę na słoty.
– Na nic mi teraz marcowe psoty!
Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś
słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak
przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
– Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec
do psoty skory!
Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się
chyba przebrać raz jeszcze.
Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał
ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął
głośno:
– Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak
nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku,
wysycham sobie w marcowym słonku.
Źródło: Lucyna Krzemieniecka, „O marcu, pannie
Juliannie i o ptaszku”
Odpowiedz na pytania:
- Kto wystąpił w opowiadaniu?
- Jaką przygodę miała panna Julianna?
- Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
- Jaka pogoda byłą tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?
- Które z prezentowanych symboli pogody wystąpiły w opowiadaniu?
- Jak czuła się panna Julianna ciągle zmieniając ubrania?
- Czy spacer Julianny był udany i przyjemny?
- Jak należy się ubierać gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą?
- Co to znaczy ubrać się na cebulkę?
- Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda?
- Czy Julianna słuchała prognozy pogody?
Obejrzyj prognozę pogody w telewizji lub w internecie np. na stronie: https://tvn24.pl/tvnmeteo/informacje-pogoda/prognoza,45/ogladaj-tvn-meteo-w-internecie,223189,1,0.html?p=meteo
Zaobserwuj jak różna jest prognoza dla poszczególnych regionów Polski. Pobawcie się w prezenterów pogody. Może sami zaprezentujecie swoim domownikom aktualną prognozę pogody, albo taką jaką chcielibyście, żeby była.
Wykonaj zadania w kartach pracy na stronie 76-77. Komunikaty pogodowe spróbuj przeczytać wspólnie z rodzicem. Dorysuj odpowiednie części garderoby aby dzieci mogły wybrać się na spacer.
Następnie rozwiąż rebusy a odpowiedzi narysuj lub doklej.
Powodzenia kochani. Przesyłam uściski. Pani Asia