1. Ćwiczenie logopedyczne: usiądźcie naprzeciwko siebie przy stole. Połóżcie serwetkę lub pociętą krepinę i spróbujcie dmuchać na nią w taki sposób, żeby się poruszała lub nawet unosiła. 2. Wiersz: posłuchaj wiersza „Wietrzyk, wiatr, wicher” J. Kulmowej i powiedz: – O czym jest wiersz? – Jakie szumiące wyrazy zapamiętałeś? – A może znacie jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr? https://youtu.be/iAlVXlAg3tw Posłuchaj ciekawostek: Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powoduje ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa: delikatna bryza znad morza, gwałtowny halny w górach. 3. Zabawa badawcza: przygotuj wysoką szklankę, wodę gazowaną, sól i łyżkę. Do wysokiej szklanki wlej wodę gazowaną do narysowanej przez rodzica kreski (2/3 objętości szklanki). Następnie energicznie pomieszaj, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Opisz, co zaobserwowałeś, a następnie posłuchaj wyjaśnienia rodzica. Wniosek: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej. 4. Zabawa matematyczna: przygotuj po jednym pasku papieru w kolorze: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym, fioletowym. Dowiedz się, jak układają się barwy w tęczy i je odpowiednio skomponuj. Następnie nazywaj kolory i używając liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, czwarty, określ ich miejsce. 5. Karta pracy: dowiedz się, kiedy powstaje tęcza, a następnie wykonaj zadania na s. 56. (KP5.3 s. 56) |