Nauka zdalna 5-cio latki

kwi 6, 2021

Zaplanujcie każdy dzień tak,
żeby był czas na wspólne
zabawy i samodzielną pracę.


Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • w czasie spacerów obserwuj pogodę i jej elementy charakterystyczne dla kwietnia,
  • prowadźcie kalendarz obserwacji pogody; zapisujcie zjawiska pogodowe za pomocą symboli,
  • oglądajcie prognozę pogody w telewizji lub śledźcie ją w internecie,
  • w czasie wyjść i zabaw starajcie się wyszukiwać poznane litery na szyldach, w reklamach,
  • czytajcie litery, sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter w swoim otoczeniu,
  • posługujcie się liczebnikami głównymi (jeden, dwa, trzy) i porządkowymi (pierwszy, drugi, trzeci) w zakresie od 1 do 15,
  • grupujcie, porządkujcie przedmioty znajdujące się w domu ze względu na jedną cechę,  np. materiał lub kolor,
  • odtwarzajcie rytm graficzny, dorysowujcie brakujące elementy,
  • układajcie puzzle, pocięte obrazki zgodnie ze wzorem.
  1. „Deszczowa wiosna” – praca plastyczna, malowanie akwarelami.

Dziecko zwilża wodą za pomocą pędzelka kartkę z bloku technicznego, następnie na mokrej powierzchni maluje proste wiosenne obrazki, np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory. Odbiorca, patrząc na dzieło, będzie miał wrażenie, że ogląda świat zza mokrej szyby. Po wysuszeniu praca będzie miała delikatne barwy.

  • Zabawa ruchowo-ortofoniczna: ustalcie miejsce, w którym będziecie się chronić przed deszczem. Następnie poruszajcie się swobodnie po pokoju, oddychajcie głęboko. Na hasło: Deszcz – biegnijcie na wyznaczone miejsce i naśladujcie odgłos spadających kropel, mówiąc: kap, kap. Na słowo: Burza – naśladujcie odgłosy grzmotu i szum wiatru: Szszsz, szsz. Powtarzajcie fragmenty zabawy w różnej kolejności.
  • Karta pracy: wykonaj zadania na s. 52. (KP5.3 s. 52.)
  • Zabawa dydaktyczna: przygotuj tygodniowy kalendarz pogody. Wypchnij go z wyprawki ze s. 81 i porozmawiaj z rodzicem o zasadach jego działania. Spróbuj odczytać dni tygodnia i wyjaśnij poszczególne symbole obserwowanych zjawisk pogodowych oraz odpowiedni ubiór na każdy dzień. Ustal z rodzicem dogodny czas obserwacji oraz miejsce jego zawieszenia. Codziennie notuj swoje spostrzeżenia. Zacznij od dziś. (W. s. 81)
  • Ćwiczenia gimnastyczne: zaproś rodzica lub domownika do jednego z ćwiczeń, przygotuj wstążkę lub sznurek o długości ok. 1 metra.

– Stańcie naprzeciwko siebie; wyciągnijcie do siebie skrzyżowane ręce i złapcie się dłońmi, tworząc wiatraczek. Wirujcie raz w prawą, a raz w lewą stronę.

– Połóż wstążkę na podłodze i ułóż z niej okrąg, następnie wejdź do środka i stań na jednej nodze, a drugą unieś i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuj promienie słońca od brzegu wstążki na zewnątrz.

– Wskakuj do szarfy i wyskakuj z niej na jednej nodze; po pięciu powtórzeniach zmień nogę.

– Przeskocz przez szarfę jak przez kałużę; ćwiczenie powtórz kilka razy.

– Trzymaj jedną ręką krepinę lub wstążkę i dmuchaj na nią z różnym natężeniem: mocniej i lżej, na przemian.

2. Mowa: zamknij oczy i wysłuchaj opowiadania relaksacyjnego czytanego przez rodzica o wiośnie (tekst poniżej). Następnie przekształcie podaną treść i ułóżcie krótkie opowiadanie o innej porze roku, np. tej ulubionej.

Opowiadanie relaksacyjne o wiośnie

Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między kolorowymi kwiatami, a trawa zazieleniła się na łące. Między drzewami przebłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków. W oddali słyszysz, jak spływa strumień. Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz, jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz… kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę… deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

                                                                                                                                              Kamila Jakubowska z KN5 „Dzieciaki w akcji”

3. Karta pracy: obejrzyj ilustracje i powiedz, co na nich  nie pasuje, nazwij pory roku. Podczas opisu używaj określeń dotyczących orientacji w przestrzeni: nad, na górze, pod, na dole, między, z boku. Wskazuj niepasujące, żartobliwe elementy na obrazkach i je zaznaczaj. (KP5.3 s. 53)

4. Zabawa kreatywna: weź ołówek i podziel kartkę z bloku na 4 części. Poproś rodzica, żeby w każdej z nich napisał drukowanymi literami nazwę jednej z pór roku. Następnie wspólnie narysujcie symbole zjawisk pogodowych (podobne do tych ze s. 53), które można obserwować w danej porze roku.

Skip to content