Witam Drodzy Rodzice. Dzień Dobry kochane dzieci. Dziękuję za przysłane prace z dnia wczorajszego. Wszystkie były bardzo piękne. Jesteście naprawdę bardzo pracowici. Korzystajcie również z pięknej pogody a podczas spacerów zaobserwujcie jak zmienia się przyroda wokół was. Czy widać już oznaki Wiosny?
Zadania dla 5-cio latków
- Zagadki słowne: posłuchaj zagadek i powiedz, o jakich wiosennych zwierzętach opowiadają; spróbuj ułożyć własną zagadkę. Oto zagadki:
W kropki ma spódnicę,
chętnie zjada mszyce. (biedronka)
Kiedy wiosna z wonnych kwiatów
płaszcz na drzewa kładzie,
one znoszą kwietny pyłek
do swych domków w sadzie. (pszczoły)
Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka,
każdy od niej ucieka. (osa)
Nosi błoto, glinę.
Mozolnie pracuje,
bo maleńkie gniazdko
pod dachem buduje. (jaskółka)
Gdy wiosną powiesisz
budkę na jabłoni,
jaki ptak przyleci
uwić gniazdko do niej? (szpak)
Wiosną radzi kuma kumie,
ledwo zbudzą się ze snu.
– Nad jezioro, rzekę, strumień
śpieszmy kumy, ile tchu! (żaby)
Tu cytrynek, tam paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
Śmiało rusza w drogę,
choć ma jedną nogę.
Czy to wiosna, czy lato,
czy jesień,
wszystko, co ma, z sobą niesie. (ślimak)
A co to za pan dobrodziej?
Wciąż po mokrych łąkach chodzi,
nos do każdej wtyka dziury
i na wszystkich patrzy z góry. (bocian)
Gdy spadnie trochę dżdżu
na ziemię,
jej bardzo jest przyjemnie;
wychodzi z ziemi, bo chce też,
zobaczyć, jak wygląda deszcz! (dżdżownica)
Źródło: „Księga zagadek”, oprac. E.M. Skorek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s. 24, 255, 217, 89, 311, 381, 188, 317, 24, 58.
- Zabawa dydaktyczna: otwórz Karty pracy na s. 48–49 i porównaj oba obrazki.
– opowiedz, co się na nich dzieje, co robią na nich dorośli, a co dzieci,
– powiedz, w jaki sposób przyroda budzi się do życia,
– odczytaj wyrazy na dole strony i podziel je na sylaby,
– poćwicz spostrzegawczość i spróbuj odnaleźć wskazane elementy na obrazkach,
– policz, ile ptaków i kwiatów znajduje się na obu ilustracjach.
- Zabawa kreatywna: ułóż wiosenną paletę barw. Zastanów się, jakie kolory dominują wiosną. Obrysuj na kartce talerz, a następnie narysuj/namaluj na nim plamy kolorów, które można zobaczyć wiosną. Spróbuj nadać im poetyckie nazwy związane z roślinami lub zwierzętami, np.: żółty – żonkilowy, fioletowy – krokusowy, szary – baziowy, zielony – trawiasty.
- Wyprawka: otwórz dużą kartę grafomotoryczną „Kwiaty”, „rysuj” palcem po śladzie kolorowe kwiaty, a następnie kredkami. (W. s. 153-154)
- Wykonajcie proszę pracę plastyczną. W tym celu otwórzcie dużą kartę grafomotoryczną z wyprawki, znajdującą sięz tyłu teczki„Wiosenna łąka” nr 14 i „rysujcie” palcem po śladzie elementy pejzażu, a następnie narysujcie je kredkami. Dorysujcie lub domalujcie charakterystyczne dla wiosny owady i kwiaty. Możecie dokleić dodatkowe elementy. Pamiętajcie o wiosennej kolorystyce. (W. s. 155-156, zdjęcie)
- Zabawa muzyczna: włączcie dowolną piosenkę o wiośnie; poruszajcie się w jej rytmie. Można włączyć na przykład dobrze nam znaną piosenkę pt. „Maszeruje Wiosna”, którą znajdziecie kopiując link https://youtu.be/yNLqW1kp9Pw
Na pauzę w muzyce przyjmijcie pozę naśladującą charakterystyczne dla wiosny zwierzę, np.: bociana, jaskółkę, żabę, motyla, pszczołę, dżdżownicę. Zabawę powtórzcie kilka razy.
Życzę powodzenia. Bawcie się dobrze:)