Ziemia – nasza planeta

21 kwietnia 2020

„Dbamy o nasze środowisko” – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz

Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji.

  • Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii.
  • A co to znaczy?
  • To znaczy, że robimy wszystko aby dbać o Ziemię
  • na przykład?
  • na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wrzucamy makulaturę, oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć.
  • a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata – żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować.
  • to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek
  • No właśnie
  • Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama
  • i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku.
  • Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek
  • My mamy dużo, ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby
  • Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać
  • Tak, tak wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu.
  • i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata
  • Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze wiele, wiele lat.

Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie:

  • o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?
  • jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?
  • jak należy postępować ze śmieciami?
  • co to są elektrośmieci?
  • co należy oszczędzać?
  • kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content