Wysłuchanie wiersza T. Ferenca – Woda

30 kwietnia 2020

1. Wysłuchanie wiersza T. Ferenca – Woda

Rodzic recytuje dzieciom wiersz:


„W sadzie jej pełno:
w studni aż dudni,
w deszczu pluszcze głośno,
w rzece płynie,
na samym morza dnie utopiona,
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciężka jak ołów,
piękna jak Wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnący ogród.
A co drzewa mówią,
gdy im brak wody?
Co kwiaty,
Gdy nie ma deszczu?
Co powiesz ty,
Gdy przez dnie całe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie żółta trawa
i popękana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?”

Rozmowa nt wiersza

–        Co mówią drzewa, gdy im brak wody?

–        Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

–        Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi

2. Podkreślenie znaczenia wody dla organizmów żywych; zachęcanie do oszczędnego jej wykorzystywania.

Ponieważ potrzebujemy dużo wody do różnych czynności zastanówmy się w jaki sposób możemy ja oszczędzać?
– mycie pod prysznicem – zamiast w wannie
– dokręcanie kranów
– mycie naczyń w zlewozmywaku a nie pod bieżącą wodą
– naprawianie uszczelek, dbanie by woda nie kapała
– dbanie o czystość rzek

3. Wysłuchanie informacji na temat – Woda

Rozmowa połączona z obserwacją globusa lub  mapy świata. (kolor niebieski oznacza wodę, kolor zielony lądy.)

Dlaczego mamy oszczędzać wodę, skoro na Ziemi jest jej tak dużo?

Niestety, większość wody na Ziemi to woda słona, a tylko 3% to woda słodka, której używamy w codziennym życiu, z której korzystają zwierzęta i którą wykorzystują rolnicy do nawadniania pól czy przemysł do produkcji. Woda słodka na powierzchni lądów występuje raczej w niedostatecznej ilości Większość wody słodkiej  zmagazynowana jest  w lodach i lodowcach, a pozostała znajduje się pod ziemią. Jedynie 1% zasobów wodnych świata to woda pitna .  Pokaz ilustracji- są kraje gdzie są susze i nie ma wody. Ludzie muszą chodzić bardzo daleko z wiadrami po wodę. Muszą bardzo oszczędnie zużywać wodę, żeby starczyło im do picia i gotowania

4. Podkreślenie znaczenia wody dla organizmów żywych; zachęcanie do oszczędnego jej wykorzystywania
Ponieważ potrzebujemy dużo wody do różnych czynności zastanówmy się w jaki sposób możemy ja oszczędzać?
– mycie pod prysznicem – zamiast w wannie
– dokręcanie kranów
– mycie naczyń w zlewozmywaku a nie pod bieżącą wodą
– naprawianie uszczelek, dbanie by woda nie kapała
– dbanie o czystość rzek

5. Czy woda jest zawsze czysta?- rozmowa na podstawie wcześniej obejrzanych ilustracji.

Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda ilustracje. Rozmawiają o tym w jaki sposób ludzie zanieczyszczają rzeki, jeziora (spuszczanie ścieków, wrzucanie różnych przedmiotów do wody). Skutkiem tego jest zatrucie rzek – roślin i zwierząt tam żyjących. Woda nie nadaje się do picia i kąpieli.

https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/zanieczyszczenie-wody?mediatype=photography&phrase=zanieczyszczenie%20wody&sort=mostpopular

Inne artykuły z tej kategorii:

UWAGA!

UWAGA!

DRODZY RODZICE. SERDECZNIE ZAPRASZAM NA ZEBRANIE GRUPOWE, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ DNIA 3.09 (CZWARTEK) O GODZINIE 17:00 W SALI STARSZAKÓW. W ZEBRANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ PO JEDNYM RODZICU (OPIEKUNIE) DO JEDNEGO DZIECKA. PODCZAS SPOTKANIA OBOWIĄZUJE MASECZKA ZASŁANIAJĄCA USTA...

czytaj dalej
Skip to content