Wprowadzenie litery „Z”

4 maja 2020

Z jak zwierzę – utrwalamy literę Z, z • IV - Kotki • Przedszkole ...

Opowiadanie pt. „Klocki Zygmunta”

Zygmunt ma dziś wspaniały humor. Z samego rana dostał od cioci klocki. Od dawna o takich marzył. Można z nich budować różne rzeczy. Dzisiaj Zygmunt zbudował zamek. Są w nim okna, drzwi, no i najważniejsza rzecz – zegar. Są też trzy wieże, a na najwyższej z nich powiewa flaga. Chłopiec zaplanował, że w jego zamku zamieszkają ufoludki – Biegus i Drumek. Zygmunt myśli, że ufoludkom spodoba się ich nowy dom. Teraz mieszkają w pudełku razem z innymi zabawkami i chyba już czas, aby miały własny zamek.

Rozmowa na temat opowiadania:

  • jaki prezent dostał Zygmunt od cioci?
  • co zbudował Zygmunt?
  • jak wygląda zamek Zygmunta?
  • kto zamieszka w zamku zbudowanym przez Zygmunta?
  • gdzie teraz mieszkają Biegus i Drumek?

Przyjrzyjcie się ilustracji i nazwy rzeczy, zawierających głoskę „z”: (zamek, zegar, Zygmunt). Zadanie w Kartach pracy str 10

Analiza i synteza słuchowa wyrazu „zamek”.
– spróbuj podzielić wyraz „zamek” na głoski ( z pomocą osoby dorosłej)
– podziel wyraz „zamek” na sylaby, wyklaszcz sylaby
– policz głoski wyrazu „zamek”


Podaj inne znane ci wyrazy, w których głoska „z” znajduje się w nagłosie (na początku) – np. zebra, zupa, zapałki, w śródgłosie ( w środku wyrazu) – np. wazon, koza, lizaki
Odpowiedz czy głoska”z” to samogłoska czy spółgłoska? W jakim kolorze zaznaczamy spółgłoski a w jakim samogłoski? (spółgłoski – niebieski, samogłoski – czerwony).


Demonstrowanie litery „z” pisanej i drukowanej
– zwrócenie uwagi na kierunek pisania
zwróć uwagę na miejsce zapisu litery małej i wielkiej w liniaturze
– ćwiczenie ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gry na pianinie, klaskanie
– ćwiczenie w pisaniu litery „z” palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika, na plecach mamy czy taty


Karta pracy str 10 cd.
Poszukaj w tekście wyraz „zamek” i podkreśl go niebieską kredką

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content