WODA W ROLI GŁÓWNEJ

25 marca 2020

Zapoznanie z pojęciem Woda na podstawie wiersza T. Ferenca.

Rodzic recytuje dzieciom wiersz:

„W sadzie jej pełno:
w studni aż dudni,
w deszczu pluszcze głośno,
w rzece płynie,
na samym morza dnie utopiona,
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciężka jak ołów,
piękna jak Wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnący ogród.
A co drzewa mówią,
gdy im brak wody?
Co kwiaty,
Gdy nie ma deszczu?
Co powiesz ty,
Gdy przez dnie całe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie żółta trawa
i popękana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?”

Rozmowa z dzieckiem na temat wody- gdzie się znajduje i do czego się ją wykorzystuje.

 –    Co mówią drzewa, gdy im brak wody?

 –    Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

 –    Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi”

 Podkreślenie znaczenia wody dla organizmów żywych; zachęcanie do oszczędnego jej wykorzystywania

Ponieważ potrzebujemy dużo wody do różnych czynności zastanówmy się w jaki sposób możemy ja oszczędzać?
mycie pod prysznicem – zamiast w wannie
dokręcanie kranów
mycie naczyń w zlewozmywaku a nie pod bieżącą wodą
naprawianie uszczelek, dbanie by woda nie kapała
dbanie o czystość rzek

Zagadki ruchowe – naśladowanie, rozpoznawanie i nazywanie czynności związanych z wodą
Dziecko  pokazuje według własnego pomysłu czynności związane z wodą, np. pływanie, łowienie ryb, chodzenie po kałużach, mycie się itp. Pozostali uczestnicy zabawy mają za zadanie rozpoznać i nazwać określoną czynność.

Zabawa badawcza: „Jaka jest woda?”.

Rodzic  wsypuje do szklanek z wodą sól, cukier, proszek do prania  i glinę. Zawartość każdej szklanki miesza.

– Co stało się z solą, cukrem i gliną?
– Co dzieje się z wodą?
– Jaki ona ma kolor i smak?
– Czy taką wodę mogą pić ludzie i zwierzęta?
– Co należy zrobić, aby woda była czysta?

Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci, że bywają takie masy sypkie, które zanieczyszczają wodę w sposób widoczny, inne zanieczyszczają ją w sposób niewidoczny. Dlatego też, pomimo iż woda w niektórych zbiornikach wydaje się być czysta, może okazać się mocno zanieczyszczona. Wodę z kranu można pić tylko po przegotowaniu. Przedmioty które utonęły w wodzie i leżą dłużej, mogą też być przyczyną jej zanieczyszczenia.

– Czy wiecie jak oczyszcza się wodę?

 Zabawa badawcza: „Oczyszczanie wody”.

Rodzic  przygotowuje lejek i brudną wodę. Objaśnia dziecku, że do lejka należy włożyć bibułkę, a pod lejek podstawić słoik. Dzieci powoli wlewają brudna wodę do lejka.

– Jaka woda wycieka z lejka?

Rodzic objaśnia, że taki sposób oczyszczania wody nazywamy filtrowaniem.

– Czy takim sposobem możemy oczyścić dużą ilość wody?

Aby z kranów płynęła czysta woda, buduje się urządzenia zwane oczyszczalniami. Istnieją w Polsce ośrodki, w których znajdują się czyste źródełka wody. Mają one właściwości lecznicze. Takie miejsca nazywamy sanatoriami.

Zabawa – „Co tonie, co pływa i jak się nazywa”. Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko”. Uproszczony wniosek – toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

Słuchanie baśni D. Bryl pt. „Źródło w zaczarowanej dolinie”.

  „Żyła raz pewna wdowa. Miała jedynego syna, którego bardzo kochała. Oczy jego zawsze były pełne uśmiechu, a ręce nigdy nie próżnowały, bo każda praca sprawiała mu radość. Dzięki temu w małym domku nie było biedy. Ale nie było też i zbytku, bo matka uczyła syna, że należy dzielić się z innymi.

Aż kiedyś wydarzyło się nieszczęście. Matka ciężko zachorowała. Syn sprowadził najlepszych medyków – ale żaden nie umiał pomóc chorej. Pewnego dnia, kiedy wracał z apteki z miasta, naraz koń zarżał i stanął. Jakaś postać majaczyła w mroku. Była to stara zielarka. Prosiła, aby ją podwiózł do wioski, bo już nogi stare i wzrok słaby. Zeskoczył chłopak z wozu i pomógł wsiąść starej zielarce. Starowina usadowiła się wygodniej i zaczęła chłopcu opowiadać o tajemniczej dolinie, w której pośrodku zaczarowanego ogrodu, źródełko żywej wody bije. Kto tej wody spróbuje, zaraz zdrowie mu wraca, choćby i najciężej chorował. Zielarka przestrzegała chłopca, że ci, co po wodę poszli już stamtąd nie wrócili. Ludzie o całym świecie zapominali.

Chłopiec przed świtem do lasu wyruszył. Pierwszy promień słońca, drogę mu wskazał. Szedł śmiało, bez lęku, w las coraz gęstszy i ciemniejszy. Szedł po ratunek dla matki. Kiedy słońce zachodziło, chłopak stanął na skraju rozległej doliny. Po środku doliny majaczyła żelazna brama, która była uchylona. Zobaczył cudowne kwiaty. Wyglądały, jakby ich płatki wyrzeźbiono z rubinów i tak pięknie pachniały. Usłyszał głos. Odwrócił się gwałtownie. Tuż za nim stała piękna pani i uśmiechała się tajemniczo, zaproponowała, że zerwie dla niego kwiat.  Nagle usłyszał skowronka i przypomniał sobie słowa matki, która mówiła, że nie zawsze w pięknym ciele kryje się piękna dusza.

Chłopak podziękował wróżce i powiedział, że nie przyszedł tu po kwiaty, ale po żywą wodę dla chorej matki. Wróżka zaproponowała mu bogactwo i drogie kamienie. Chłopiec znowu odmówił, a wróżka zniknęła. Poszedł dalej przed siebie. Ponownie spotkał wróżkę, która kusiła go złocistymi owocami. Chłopiec wyciągnął rękę, bo był bardzo głodny, gdy ponownie usłyszał skowronka. Przypomniał sobie o matce i zaczął iść dalej aż dotarł do źródełka. Kiedy nachylił się by zaczerpnąć wody wróżka mu zabroniła twierdząc, że zginie ona i wszyscy ludzie w ogrodzie. Ale w tej chwili skowronek zaśpiewał głośno i radośnie.

Młodzieniec zaczerpnął wody i prysnął nią na ludzi, którzy się obudzili, a wróżka zamieniła się w młodą, piękna dziewczynę. Tak zdjął czar, który rzucił na wszystkich zły czarownik. Chłopiec wraz z dziewczyną wrócił do domu, a na progu ujrzał swoją matkę zdrową. Wypadł mu z rąk dzbanuszek z żywą wodą. Woda nie była już potrzebna. To miłość syna uzdrowiła matkę. Tam, gdzie woda wsiąkła w ziemię wyrosły niezapominajki, były takiego koloru jak oczy matki.”

Wyjaśnienie myśli przewodniej zajęcia: „Woda źródłem życia”.

Praca plastyczna

Dzieci za pomocą różnych materiałów tworzą podwodny świat na szarym papierze ( kolor papieru może być niebieski jak i też biały, który dzieci mogą wcześniej pomalować) .

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content