„Wielkanocne zwyczaje – baranki, pisanki i inne niespodzianki”

8 kwietnia 2020

Zbliżają się święta wielkanocne, pora więc porozmawiać o tradycjach tych świąt.

„Wielkanocne zwyczaje – baranki, pisanki i inne niespodzianki”

Może na początek porozwiązujemy zagadki, które związane są z tradycjami wielkanocnymi.

 Zadanie polega na odgadnięciu zagadek przez osobę , która np. wyrzuci kostką większą ilość oczek  ( o ile macie kostki do gry; można zakręcić  kredką i na kogo czubek będzie skierowany ten odpowiada; możecie  też sami wymyśleć  swój sposób)

W zabawie biorą udział co najmniej 2 osoby 

A teraz zagadka nr 1                                                   

Wiklinowy i pleciony na święconkę Przeznaczony.   (koszyk)

Zagadka nr 2

Ma skorupkę tak jak orzech, ale bardzo, bardzo cienką Na śniadanie zjeść je możesz,raz na twardo, raz na miękko, (jajko)

Zagadka nr 3

Kolorowe jajka,
barwne malowanki.
moc jest na nich wzorków,
bo to są….(pisanki)

Zagadka nr 4

Jestem zółty, mały, puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy juz wiecie, kto ja jestem? (kurczaczek)

Zagadka nr 5

Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny …(mazurek)

Zagadka nr 6

W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)

Zagadka nr 7

Juz białą serwetę ścielę
zieleń się owsie, zieleń.
Rośnij wysoko, nie zwlekaj,
bo cukrowy ktoś juz czeka.
Kto ? (baranek)

Zagadka nr 8

Może być migdałowa, piaskowa, z rodzynkamia każda zapachem kusi. (baba)

Zagadka nr 9

Piękny grzebień, kolorowe pióra,
jego żona to kura…(kogut)

Zagadka nr 10

Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Zagadka nr 11

Gdy ciepły marzec powróci z wiosną

Małe puchate na wierzbach rosną, (bazie)

 A teraz , obejrzyjcie ilustrację.

„Koszyczek ze święconką” – rozmowa połączona z obserwacją – poznanie symboliki pokarmów przygotowanych do święcenia.

Dzieci oglądają ilustrację znajdująca się w karcie pracy, porównują z zawartością koszyczka przygotowanego do święcenia. Rodzic  wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w kościele lub w cerkwi. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.

Wszystkie symbole wielkanocne mają związek z nadzieją i symbolizują nowe życie: jajka, gałązki drzew, malutkie kurczaki, dominujący zielony kolor, baranek, itp.

Symbolika pokarmów:

 – chleb – ciało Chrystusa

 – sól – oczyszczenie i prawda

 – jajko – odradzające się życie

 – ciasto – doskonałość

 – wędlina – zdrowie, dostatek

 – Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

Jak ozdobić koszyczek?”

 – swobodne wypowiedzi. Dzieci wypowiadają się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci.

Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content