W krainie dźwięków – zapoznanie z instrumentami muzycznymi , zabawy badawcze

18 maja 2020

Wiersz  „Najlepszy instrument                                                  

Wojciech Próchniewicz                                              

 Jest taki instrument na świecie

 Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

 Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha

. Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

 Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

 Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj

. Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

 On się natychmiast odezwie

 I zagra czysto i pewnie.

 Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

 Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel

Rodzic może zadać dziecku wymienione pytania:

– Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?

– Czy każdy z nas ma taki instrument?

– W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?

–  Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?

– W czym jest podobny?

Jakie dźwięki może wydawać człowiek?
Dzieci wydobywają różne dźwięki (klaszcząc, tupiąc, śpiewając, mrucząc, pstrykając palcami itd.).

 Rozmowa na temat: czym jest dźwięk?
Rozwiązanie zagadki:

„może być przyjemny lub nieprzyjemny, wysoki lub niski, naturalny- czyli wydawany np. przez zwierzęta, zjawiska atmosferyczne lub sztuczny np. gra na instrumentach, radio itd. Dzieci dowiadują się, że dźwięki to fale rozchodzące się w powietrzu, wodzie

Czy można zobaczyć dźwięk?
Zaprezentowanie doświadczeń:

  • drganie drobnych elementów na membranie z balona, pod wpływem dźwięku,
  • granie na kieliszkach z wodą,
  • drgania folii przy głośniku magnetofonowym

Zabawa badawcza „Grająca woda”.

Dziecko siedzi przy stoliku. Przed nim stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Rodzic prosi, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pyta: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Rodzic pyta: Czy teraz słyszysz dźwięk? Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dziecko wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Rodzic zachęca dziecko, by spróbowało porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleje różną ilość wody. Dziecko z rodzeństwem lub rodzicami sprawdza, od czego zależy wysokość dźwięku. Po wielu próbach Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Jak myślisz, dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków?

A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? Rodzic systematyzuje wiedzę dziecka: Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża. Aby pokazać drgania szkła, rodzic może przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i zademonstrować dziecku raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.

Proszę obejrzeć przykładowy filmik z Internetu, na którym mamy zaprezentowaną szklaną orkiestrę

W jaki sposób dźwięk wydobywa się z instrumentów (bębenek, trójkąt, flet, rurka, kastaniety, grzebień)

  • oglądanie instrumentów, omawianie sposobu wydobywania się dźwięków
  • przeliczanie uderzeń na instrumentach
  • odtwarzanie podanego rytmu – wyklaskiwanie

Posłuchajcie , jak gra się na flecie

Inne artykuły z tej kategorii:

UWAGA!

UWAGA!

DRODZY RODZICE. SERDECZNIE ZAPRASZAM NA ZEBRANIE GRUPOWE, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ DNIA 3.09 (CZWARTEK) O GODZINIE 17:00 W SALI STARSZAKÓW. W ZEBRANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ PO JEDNYM RODZICU (OPIEKUNIE) DO JEDNEGO DZIECKA. PODCZAS SPOTKANIA OBOWIĄZUJE MASECZKA ZASŁANIAJĄCA USTA...

czytaj dalej
Skip to content