Szklarnia ogrodowa

1 kwietnia 2020

Witam Rodziców i dzieci

Dzisiaj dzieci dowiedzą się co to jest szklarnia, jakie rośliny można w niej uprawiać. Niestety nie możemy razem wybrać się na wycieczkę do ogrodnika, by zobaczyć jak wygląda taka szklarnia. Ale możecie za to obejrzeć sobie zdjęcia.

Szklarnia w ogrodzie
Pomidory i papryka z Dołęgi! Budują szklarnie na 40 hektarach ...

Czy już dzieci domyślają się co to jest szklarnia? Tak, to szklany domek, w którym rosną roślinki, zioła i warzywa, a nawet kwiatki. Musi tam być bardzo ciepło, a roślinki trzeba często podlewać. Posłuchajcie opowiadania o dzieciach , które razem ze swoją panią wybrały się do pana ogrodnika. Proszę rodziców o przeczytanie opowiadania.

„Lato podczas zimy” – M. Kownacka.
Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co dzieje się w budynkach całych ze szkła, jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy Pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie.
Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienka szybką szklarni prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa.
W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego pochodzą z okolic suchych stepowych. Małe liście chronią te rośliny od wyparowania dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki tzw. Parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy; pelargonie zielonolistną, trzykrotkę, dzwonek różnolistny, cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody.
W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę, ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych widoczne były żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy, że są to małe pomidory!
Chłopcy powiedzieli, ze nie wiedzą skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, wiec pan ogrodnik zaprowadził ich do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą. No i jak myślicie, co dzieje się z wodą? – zapytał pan ogrodnik.
– Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy.
– Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce(…)
Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy w prezencie kilka pęczków rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. Potem w szkole malowaliśmy szklarnię (…)
Rozmowa n/t wysłuchanego tekstu. Rodzic kieruje rozmową, zadając pytania;
– Dokąd poszły dzieci na wycieczkę?
– Jak nazywały się domki, które zwiedzały?
– Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni?
– Skąd się bierze ciepło w szklarni?
– Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana?
– Po co hoduje się rośliny w szklarni?

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content