PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH
- Zabawy i ćwiczenia
„Bociany na łące” – Dzieci chodzą po sali wysoko unosząc do góry nogi, ręce mają wyciągnięte w bok. Co jakiś czas zatrzymują się i stoją na jednej nodze.
„Głodne wróbelki” – Dzieci poruszają się swobodnie po sali, na hasło „śniadanie” – kucają i stukają palcem wskazującym w podłogę.
„Wspólne ćwiczenia” – Dzieci powtarzają tekst, a następnie w parach z rodzicem wykonują wymyślone przez siebie ćwiczenie. „Ćwiczymy w parach raz, dwa, trzy Ćwiczę ja i ćwiczysz ty”.
- „Śniadanie Julka i Jagody” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „j,J”
Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.
Rozmowa na temat opowiadania.
– Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
– Kto znosi jajka? – Skąd bierze się mleko?
– Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?
– Jaka kura zniosła jajko? – Co na śniadanie je Julka?
– Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda?
– Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?
3. Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „j”. Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę j: jogurt jagodowy, jajka, Julek,

4.Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „jajko” oraz obrazka przedstawiającego jajko.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „jajko”.
– Wybrzmiewanie sylab i głosek.
– Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
– Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu jajko.
– Liczenie głosek w wyrazie jajko.
jajko
jaj – ko
j-a-j-k-o


5. Demonstracja litery „j” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną. – Pokaz pisania litery j, J bez liniatury – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
Nauka pisania litery „j”, „J”.
– Ćwiczenia w pisaniu litery j, J palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika.
6. Jak jajeczko – zabawa ruchowa przy muzyce
Dzieci przy skocznej muzyce turlają się po dywanie w różne strony. Gdy muzyka milknie dzieci zmieniają się w jajka.
7. Ćwiczenia w czytaniu tekstu.

8. Co mamy z jajka? Co możemy z nich zrobić? – rozmowa
– Dzieci szukają odpowiedzi na pytanie: co mamy z jajka?
Np. z jajek wylęgają się :kury, koguty, kaczki i wszystkie ptaki.
– Dzieci szukają odpowiedzi na pytanie: Co możemy zrobić z jajek?
Np. jajecznica, jajo sadzone, omlet, ciasta itp.
9. A teraz, kto ma ochotę może obejrzeć krótki filmik jak wyglądają jajka różnych ptaków .