Rozmowa inspirowana ilustracjami i pytaniami na podstawie wiersza „Dom”

25 maja 2020

Przywitajmy się wesołą zabawą z pokazywaniem

Rozwiązanie zagadki podanej przez Rodzica :


„ Zmień jedną literę w słowie „dym ”,
a będziesz mógł zamieszkać w nim ”. ( dom )

Rodzic przedstawia dzieciom ilustracje przedstawiające różne miejsca zamieszkania zwierząt, a następnie zadaje pytania:

Czym one są dla tych zwierząt ? Do czego są im takie miejsca potrzebne? W jaki sposób zwierzęta budują swoje domy ?

Następnie Rodzic kieruje uwagę dzieci na domy ludzi.


Dzieci opisują budowle, które znajdują się na przygotowanych ilustracjach. Rodzic pomaga im zrozumieć,  dlaczego domy są tak bardzo różne .

1.Wiersz „Dom” J. K. Węgrzyna –słuchanie wiersza

Dom to jest takie miejsce na ziemi

o czym się możesz przekonać,

 gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek

 w matki szerokie ramiona.

 Dom to spracowana dłoń ojca,

którą ci kładzie na ramiona,

by ci powiedzieć „źle”,

„dobrze” kiedy cię chce przekonać.

To dni samotne gdy cię nie ma.

 Długie rodziców rozmowy.

To ich codzienna troska, abyś był mądry i zdrowy.

Dzieci z pomocą Rodzica próbują określić , co kryje się pod nazwą „ dom”

( np.Dom – to miejsce kochających się ludzi , uczucia łączące ludzi tam mieszkających ).By łatwiej skoncentrować uwagę dzieci na uczuciach łączących domowników.

Rozmowa ma prowadzić do wniosku , że na całym świecie , w różnych domach mieszkają ludzie , których łączą więzy rodzinne , a więc nie są to ludzie sobie obcy .

 Rodzic stawia pytania :

Rozmowy z dziećmi na temat treści wiersza inspirowane pytaniami: 

 – Co to jest  dom?

 – Kto mieszka w domu?

 – Co rozumiesz pod pojęciem „ rodzina”?

 – Jakie osoby wchodzą w skład rodziny?

 -Jak nazywają się osoby, które należą do rodziny?

 – Co robi tata i mama w domu”.

 – Kto należy do rodziny „bliższej”, a kto do „dalszej”?

– Dlaczego ludzie wracają do domów ?
 -Dlaczego ludziom jest dobrze w domach ?
 -Dlaczego Wam jest dobrze w domu ?

Podsumowując odpowiedzi dzieci Rodzic zwraca uwagę na to , że na dom składa się nie tylko sam budynek , ale i jego wyposażenie oraz te osoby, które ten dom zamieszkują . Wszyscy domownicy najlepiej czują się , jeśli w domu panuje wzajemna życzliwość , zaufanie , kiedy domownicy potrafią coś robić wspólnie , a jednocześnie każdy ma do spełnienia jedyną niepowtarzalną rolę. Budowanie domu i jego domowej atmosfery nie jest łatwe i wymaga trudu od wszystkich członków rodziny, także od dzieci.

Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni:

„Rodzina” – nauka wiersza.

Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)

 tuż obok Babunia. (wskazujący)

 Największy to Tatuś, (środkowy)

a przy nim mamusia. (serdeczny)

 A to ja dziecina mała, (mały)

i to jest rodzinka, moja ręka cała.

Rodzic siedzi naprzeciwko dziecka. W formie rundki, na zmianę rodzice kończą zdanie, a dzieci słuchają i odwrotnie: dzieci kończą zdanie, a rodzice się przysłuchują, np:

Rundki:

 – Dzieci:  Rodzice powinni…..

 – Rodzice:  mam nadzieje, że moje dziecko….

 – Dzieci:  chciałbym być kochany, ponieważ….

 – Rodzice:  gdyby wróżka spełniła teraz jedno moje życzenie, wtedy brzmiało by ono….

Inne artykuły z tej kategorii:

UWAGA!

UWAGA!

DRODZY RODZICE. SERDECZNIE ZAPRASZAM NA ZEBRANIE GRUPOWE, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ DNIA 3.09 (CZWARTEK) O GODZINIE 17:00 W SALI STARSZAKÓW. W ZEBRANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ PO JEDNYM RODZICU (OPIEKUNIE) DO JEDNEGO DZIECKA. PODCZAS SPOTKANIA OBOWIĄZUJE MASECZKA ZASŁANIAJĄCA USTA...

czytaj dalej
Skip to content