- Podróż w kosmos- zapoznanie z Układem Słonecznym
Rozmowa z dziećmi nt. naszego miejsca we
wszechświecie:
-Czy wiecie gdzie mieszkamy?
-Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na
którym mieszkamy?
-Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
– A gdzie znajduje się nasza
planeta?
– Co to jest kosmos?- burza mózgów.
Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos” (wg K. Kutyła)
(dzieci pokazują)
Skoro wszystkim udało się odgadnąć o czym dziś będziemy rozmawiać to czy nie chcielibyście wybrać się teraz w kosmiczną podróż?….
Zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon – najpierw prawa, teraz lewa noga…gotowe?….jeśli tak to …szuuuu…..zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak…to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby – nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu… prawda?…od czego więc zaczniemy?…oczywiście od butów – uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm…
( włączamy muzykę)
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=A1i-VlsbiOM
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 – startujemy…lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną….uwaga turbulencje…zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych…więc „gaz do dechy”!…uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę…udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff. Wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę – przyjrzyjcie się jej uważnie, to Mars, może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka? O, jest! Lądujmy na tej pięknej planecie, może uda nam się z nim przywitać. Trzy- cztery lądujemy! Podejdźmy do niego powoli, żeby się nie przestraszył! Może się z nim ładnie przywitamy? Co należy powiedzieć, jak się z kimś wita? ( dzień dobry). Czy macie jakieś pytania do kosmity? On powiedział, że nazywa się Zako i mieszka w zamku wykutym w skale. Miło mu was poznać
( dz. zadają pytania, a Rodzic udaje, że kosmita, (może być maskotka ), szepcze jej do ucha odpowiedzi…….
ioioio…to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w kombinezonach, musimy więc wracać na Ziemię! Pożegnajmy się z naszym nowym przyjacielem. Znów wsiadamy do rakiet. Lecimy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?…tak, to właśnie ta niebieska planeta … uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje…uwaga zbliżamy się do Ziemi…lądujemy…uff…udało się …mamy za sobą pierwszy lot w kosmos…rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander… Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż i zapraszam do ostatniej zabawy.
Prezentacja makiety układu słonecznego.


Przyjrzyjcie się planetom krążącym wokół Słońca – to Układ Słoneczny. Planety krążą wokół ogromnej gwiazdy – Słońca.
Spróbujcie wskazać na ilustracji naszą planetę Ziemię?
- MERKURY (najmniejsza i położona najbliżej Słońca, jedna półkula jest ciągle oświetlona przez Słońce)
- WENUS (jest trzecim pod względem jasności ciałem niebieskim po Słońcu i Księżycu – nazywana gwiazdą pasterzy; otoczona grubą warstwą chmur, wybuchają tam ciągle burze, bez przerwy błyska i jest bardzo gorąco)
- ZIEMIA (jest jedynym miejscem we wszechświecie ,w którym występuje życie)
- MARS (barwa rdzawo-czerwona, oddychanie jest niemożliwe, nie ma wody, wszystko tam jest gigantyczne)
- JOWISZ (największa planeta w Układzie Słonecznym, tak wielka, że zmieściłyby się tam wszystkie planety)
- SATURN (charakterystyczną cechą są pierścienie, składające się głównie z lodu i odłamków skalnych)
- URAN (turkusowa barwa, w składzie ma skruszony lód i zamarzniętą wodę)
- NEPTUN (najbardziej oddalona od Słońca, brat bliźniak Uranu, wieją tam wielkie wiatry)
Przeliczanie wszystkich planet, odczytywanie globalne nazw, utrwalenie nazw planet i kolejności ich występowania,
