Kochamy przyrodę

chłopiec patrzący na biedronkę przez lupę

24 kwietnia 2020

 

Powitanie
Witam wszystkich Ziemian
Dzieci odpowiadają: przyrodę kochamy i o Ziemię dbamy, już cichutko siadamy.


Witam Was kochani, dzisiaj odbędzie się mini-turniej wiedzy ekologicznej.

Wiem jak dużo już wiecie o naszej Ziemi, jak należy o nią dbać . Wcześniej jednak poproszę was i  rodziców o zrobienie medali . Rodzic przygotowuje kółka z tekturowych opakowań, z okładek od bloków, Każde kółko powinno mieć otwór do zawiązania tasiemki. na kółkach dzieci rysują, naklejają wycięte z makulatury elementy przyrodnicze.


Zaczynamy:
Dzieci kończą rozpoczęte zdanie, określają, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe, wypowiadają się opisowo.
– Jak należy zachować się w lesie (na łące, w parku)? – cicho; nie płoszyć zwierząt; nie niszczyć roślin; podziwiać i szanować przyrodę
– co robimy z papierkami od słodyczy? – wrzucamy do kosza
– co robimy z papierkami, które zostają po wycinaniu/wydzieraniu? – wrzucamy do kosza
– co robimy z chusteczką do nosa? – wrzucamy do kosza
– co robimy z papierkiem, który leży na podłodze?
– podnosimy i wrzucamy do kosza
– Wodę, prąd i papier trzeba …(oszczędzać). Dlaczego?
– Nie musimy zakręcać wody w kranie.
– Gasimy światło tam, gdzie jest niepotrzebne.
– Można zrywać liście i kwiaty i od razu wyrzucać.
– Można gonić wiewiórkę i starać się ją złapać.
– Zakupy lepiej pakować do … (toreb wielokrotnego użytku).
– Gdzie i jak wyrzucamy: szkło, plastik i papier?
– segregujemy do specjalnych oznaczonych pojemników
– Czy baterie i żarówki wyrzucamy do kosza, razem z papierkami?
– to są elektrośmieci, które odnosimy do specjalnych pojemników, wyznaczonych miejsc
Elektrośmieci czyli zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny to wszystkie popsute, nieużywane, niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, działające kiedyś na prąd lub na baterie np. zepsute komputery, telefony, zabawki i gadżety elektroniczne, stare pralki, lodówki.

Pewnie sobie świetnie poradziłyście, proszę rodziców o wręczenie medali. Brawo!!!

W zakładce jest dyplom do wydrukowania , ale jeżeli nie macie Państwo  takiej możliwości wystarczy pokazać go dziecku.

Pamiętacie wierszyk ekologa? To powtarzajcie za rodzicem:

Czy to mały czy to duży

Każdy wie co przyrodzie służy.

W lesie nie krzyczymy, Nigdy nie śmiecimy.

W domu taką mamy modę,

Że oszczędzamy wodę.

Śmieci zawsze się sortuje,

Przecież nic to nie kosztuje!

Bo gdy czysto jest wokoło wszyscy się ucieszą.

Pszczółki brzęczą, motyl lata, ptaszek śpiewa,

A dokoła szumią drzewa.

Moje drogie dzieci, przyroda to nie tylko drzewa, roślinki, ale także zwierzęta i owady.

Pożyteczne owady – oglądanie filmu lub zdjęć Dzieci zapoznają się z wyglądem wybranych owadów (pszczoły, mrówki, biedronki), ich środowiskiem życia i znaczeniem owadów dla środowiska przyrodniczego i ludzi.

Rozmowa z dziećmi nt. „Jakie znacie owady?” Komu potrzebne są owady (np. pszczoły, osy, motyle, trzmiele – zapylanie kwiatów, rozmnażanie roślin; biedronki – zjadają mszyce, szkodniki roślin; mrówki – budując mrowiska przenoszą nasiona różnych roślin)?

Co jest na zdjęciu? – dzieci oglądają fragmenty fotografii, próbują odgadnąć , co znajduje się na zdjęciu.

Dlaczego pszczoły są pożyteczne?

Ponieważ pszczoły odgrywają ważną rolę w środowisku – zapylają rośliny i mają wpływ na organizm człowieka produkując zdrowotne, naturalne produkty pszczele jak: miód, pyłek, propolis, mleczko pszczele, wosk oraz jad.

Dlaczego mrówki są pożyteczne?

– roznoszą nasiona,

– pełnią rolę porządkującą,

– spulchniają i użyźniają glebę,

– zapewniają schronienie innym organizmom,

– są pokarmem dla innych zwierząt,

– hodują mszyce.

Dlaczego biedronka  jest pożyteczna:

Biedronka to owad pożyteczny, pożądany w ogrodzie, bowiem zjada szkodniki roślin: mszyce, szkodniki roślin.

Posłuchajcie teraz bajki o „Szczęśliwej biedronce” (proszę rodzica o przeczytanie)

Szczęśliwa biedronka

(Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Mała biedronka latała smutna nad łąką. Wszystkie biedronki, które znała, miały skrzydełka ozdobione pięknymi kropkami i dzięki temu mogły ukryć się w razie niebezpieczeństwa. Jej skrzydełka były czerwone, bez śladu nawet malutkiej kropeczki i dlatego wciąż musiała mieć się na baczności, bo w razie problemów trudno byłoby jej się schować. Mama mówiła, żeby się nie martwiła, bo kiedyś kropki się pojawią, ale nie była tego taka pewna.

Gdy tak rozmyślała, przyłączył się do niej motyl. Chwilę latali nad łąką, po czym usiedli na płatku rumianku.

– Widzę, biedronko, że masz smutną minę. Czym się martwisz? – zapytał motyl.

– Od dawana marzę, żeby na moich skrzydełkach pojawiły się kropki. Powoli tracę już nadzieję…

– Jeśli to jest dla ciebie takie ważne, mogę się podzielić z tobą moimi kropkami – odpowiedział motyl.

– Naprawdę? Nie żal ci oddawać swoich pięknych kropek? – zapytała zdziwiona biedronka

– Podaruję ci dwie małe kropeczki, po jednej na każde skrzydełko. – Motyl szeroko rozpostarł skrzydełka. – Chcę, żebyś była szczęśliwa i bezpieczna. – Motyl odkleił dwie kropki i podał biedronce, która uściskała go serdecznie i zadowolona odfrunęła. [!]

Przyleciała nad staw. Kiedy podziwiała w tafli wody swoje skrzydełka, tuż obok wyskoczyła zielona żabka.

– Spójrz, jakie piękne kropki podarował mi motyl – oznajmiła dumna biedronka i pomachała radośnie skrzydełkami.

– Faktycznie, bardzo ładne. Motyl sprawił ci wspaniały prezent – odpowiedziała żabka i wskoczyła do wody. Po chwili się wynurzyła. Trzymała w palcach maleńkie niczym pyłek kropeczki.

– Zauważyłam, że te kropki są dla ciebie bardzo ważne – rzekła, otrzepując się z wody. – Wyłowiłam jeszcze trzy. Sprawdź, czy będą pasowały do twoich skrzydełek.

– Och, nie wiem, jak ci dziękować! – zawołała radośnie biedronka. – Są piękne!

Jeszcze przez chwilę przyglądała się swojemu odbiciu. Pomachała serdecznie żabce na pożegnanie i szczęśliwa odfrunęła. [!]

Usiadła na źdźble trawy. Tuż pod nią maszerowała mrówka, która machała w jej kierunku.

– Witaj! – zawołała biedronka i sfrunęła na ziemię. – Zobacz, jakie piękne kropki dostałam w prezencie do motyla i żabki. Teraz będę mogła swobodnie latać po łące i skutecznie się ukryć w razie niebezpieczeństwa. Jestem dziś najszczęśliwszym owadem na całej łące! – wołała biedronka.

– Zaczekaj, sprawię, że ten dzień będzie jeszcze szczęśliwszy – oznajmiła mrówka i pobiegła wzdłuż ścieżki. Po chwili wróciła, turlając przed sobą maleńkie kółeczko. – To kolejna kropka do twojej kolekcji – wysapała nieco zmęczona. – Cieszę się, że mogę sprawić ci radość.

Biedronka zaniemówiła ze szczęścia. Przytuliła mocno mrówkę i powiedziała tylko:

– Bardzo ci dziękuję! [!

Po dniu pełnym wrażeń biedronka wracała na łąkę. Zmęczona długim lotem usiadła na żółtym mleczu. Nie zauważyła pszczoły, która zbierała właśnie z kwiatka słodki nektar.

– Witaj, biedronko – przywitała się pszczoła. – Wyglądasz dziś jakoś inaczej. Jesteś bardzo radosna.

– O tak! Dostałam od motyla, żabki i mrówki wymarzone kropki na skrzydełka. Spójrz, czyż nie są śliczne?

– Wyglądają pięknie! – odpowiedziała pszczoła. – Jeśli chwilkę zaczekasz, to i ja coś ci dam.

Rozpostarła skrzydła i odleciała w stronę ula. Po chwili biedronka usłyszała ciche bzyczenie i zobaczyła wracającą pszczółkę. W odnóżach trzymała coś czarnego i okrągłego…

– Czy to jeszcze jedna kropka dla mnie?! – zawołała z niedowierzaniem biedronka.

– Tak, do twojej kolekcji! Sprawdź, czy pasuje! – zawołała radośnie pszczoła. Biedronka umieściła kolejną kropkę na swoim grzbiecie. Pasowała jak ulał. Podziękowała serdecznie pszczółce za prezent i odleciała w kierunku domu.

– Dzięki motylowi, żabce, mrówce i pszczole to był najszczęśliwszy dzień w moim życiu! – wyszeptała bardzo uszczęśliwiona do mamy przez zaśnięciem. [!]

Karty pracy:

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content