Witam wszystkich serdecznie
Chusteczka – zabawa z chusteczką – usprawnianie aparatu oddechowego i nabywanie umiejętności korzystania z chusteczki podczas kataru.Dzieci otrzymują jednorazowe chusteczki, które rozkładają przed sobą, dmuchają w nie, podrzucają i łapią, wydmuchują nos i wyrzucają do kosza.
KTÓRA CHUSTECZKA – zabawa dydaktyczna.Do zabawy należy przygotować sześć (lub więcej; zależnie od możliwości dzieci) jednorazowych chusteczek. na każdej chusteczce rodzic rysuje lub nakleja prosty, zrozumiały dla dziecka symbol np. kwiatek, listek, motylek, słonko, kółko, serduszko. Wskazane dziecko układa chusteczki w szeregu, przed dziećmi, tak, aby widoczne były symbole na chusteczkach. Dzieci przeliczają chusteczki, określają która jest pierwsza („ta z kwiatkiem”), która druga, trzecia itd. rodzic pyta: która chusteczka jest z listkiem, a dzieci odpowiadają: czwarta. Kolejność ułożenia chusteczek zmienia rodzic lub dzieci.
Rączki pracują, gdy serduszko rysują – rysowanie obiema rękoma na dywanie, w powietrzu, w pojemniku z drobną kaszą, piaskiem oraz układanie ze sznurka, wstążki. – nabywanie płynności ruchów .
Śmiech, to zdrowie – zabawa integracyjna z elementem śmiechoterapii
Dzieci siedząc w kręgu śmieją się cicho, a później głośno wymawiając: ha, ha, ha; hi, hi, hi; ho, ho, ho; he, he, he. Następnie rodzic śmieje się na ha, ha, ha, a dziecko mu odpowiada: hi, hi, hi
Wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „KATAR” przeczytanego przez rodzica i wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów.
Spotkał katar Katarzynę – A – psik!
Katarzyna pod pierzynę – A – psik!
Sprowadzono wnet doktora – A – psik!
„Pani jest na katar chora” – A – psik!
*Terpentyną grzbiet jej natarł – A – psik!
A po chwili sam miał katar – A – psik!
Poszedł doktor do rejenta *- A – psik!
A to właśnie były święta – A – psik!
Stoi flaków pełna micha – A – psik!
A już rejent w michę kicha – A – psik!
Od rejenta poszło dalej – A – psik!
Bo się goście pokichali – A – psik!
Od tych gości ich znów goście – A – psik!
Że dudniło jak na moście – A – psik!
Przed godziną jedenastą – A – psik!
Już kichało całe miasto – A – psik!
Aż zabrakło terpentyny – A – psik!
Z winy jednej Katarzyny – A – psik!
- terpentyna – specyfik na bolesne dolegliwości , jest mieszaniną pochodzącą od żywic oraz olejków eterycznych. Najczęściej pozyskuje się go z sosny, a także świerku. Terpentyna odznacza się charakterystycznym zapachem.
- Rejent to dawne określenie notariusza, Notariusz na co dzień zajmuje się sporządzaniem dokumentów (spadków, darowizn).
Rozmowa z dziećmi na temat zachowania postaci występujących w wierszu, przenoszeniu choroby, minimalizowaniu ryzyka przenoszenia się wirusów i bakterii (używanie chusteczek, zasłanianie buzi podczas kaszlu i kichania).
Choroba Amelki – historyjka obrazkowa połączona z rozmową. Prowadzący pokazuje pierwszą ilustrację.
Dzieci opisują, co się na niej dzieje, a następnie nie widząc pozostałych obrazków, zastanawiają się, co się mogło wydarzyć później. Rodzic prezentuje kolejną ilustrację.Dzieci sprawdzają, które z ich przypuszczeń okazały
się trafne, i ponownie zastanawiają się, jakie kolejne wydarzenia miały miejsce. Gdy prowadzący pokaże wszystkie ilustracje, ochotnik opowiada całą historię. Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat historii Amelki – przenoszenia się choroby, minimalizowania ryzyka roznoszenia bakterii i wirusów.
Dzieci odpowiadają na pytania:
W jaki sposób Amelka zachorowała?
Od kogo się zaraziła?
Czy można było tego uniknąć?
W jaki sposób?
Co robimy, gdy jesteśmy chorzy?
Kto nam pomaga dbać o zdrowie?
Prowadzący zwraca uwagę na to, jak ważne jest mycie rąk czy zasłanianie buzi i nosa podczas kichania i kaszlu oraz używanie chusteczek higienicznych.
Żeby zdrowym być, trzeba witaminki jeść
Posłuchajcie piosenki