Jaki to smak?” – rozpoznawanie smaków.

30 czerwca 2020

Przebieg:

 „Różne smaki” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.

Wokół jest potraw wybór spory

… Lubisz ogórki, pomidory?

Wolisz wędlinkę, czy też serek?

Dużo jest osób, gustów wiele.

              Lecz kto domyślić się potrafi,

             Czy danie smaczne jest, w gust trafi,

             Czy coś jest świeże, się nie psuje

             I czy na pewno posmakuje?

 Zmysł smaku mamy właśnie po to,

Aby posiłki jeść z ochotą.

By móc poznawać różne smaki,

Wiedzieć, kto lubi przysmak jaki.

             Ciasto jest słodkie, w nim jest cukier,

             Słodkie są lody oraz lukier.

              Gorzki smak pieprz ma oraz zioła,

              Gorzkiego dużo zjeść nie zdołasz.

Sól ma smak słony, chyba wiecie,

kuchni solniczka stoi przecież.

 Gdy solisz zupę lub twarożek

Uważaj, bo przesolić możesz.

Mięso smakuje przyprawami

 Lecz ma też własny smak – umami.

 A co powiemy o cytrynie?

Że smak ma kwaśny, z tego słynie.

Gorzki czy słodki, kwaśny, słony?

Zmysł smaku mamy wyczulony.

 On nam podpowie w sposób jaki

Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.

A rozum przypomina jeszcze,

 Że z wszystkich potraw są najlepsze

 Te, w których jest witamin dużo.

 One naszemu zdrowiu służą.

„Jakie smaki znamy?” – wypowiedzi dzieci w oparciu o wiersz i własne doświadczenia.

Uzupełnienie wiedzy dzieci na temat piątego smaku: umami. Jest on opisywany jako „rosołowy” lub „mięsny”. Umami jest też określany jako intensywny, smakowity. Smak umami odpowiada za wykrywanie kwasu glutaminowego, który występuje między innymi w wołowinie, serach pleśniowych, w sosie sojowym, w brokułach, pomidorach, winogronach, grzybach, orzechach, wodorostach.

„Jak to smakuje?” – zabawa badawcza.

Rodzic przygotowuje w miseczkach różne produkty. Dzieci po spróbowaniu ich tworzą grupy produktów: słodkich, kwaśnych, słonych, gorzkich.

„Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci za pomocą zmysłu smaku rozpoznają owoce. Określają też ich smak: słodki, kwaśny.

Takie same smaki” – zabawa badawcza.

 Rodzic przygotowuje roztwór z wykorzystaniem cukru, soli, cytryny i grejfruta. Roztwory znajdują się w ośmiu szklankach. Dzieci ustalają, gdzie są takie same smaki.

Inne artykuły z tej kategorii:

Skip to content