Drodzy Rodzice!
Z powodu zaistniałej sytuacji, pozostania z dziećmi w domu ,zachęcam Państwa do korzystania z cyklów tematycznych „nauka poprzez zabawę”- propozycje na efektywne spędzanie czasu wolnego z dzieckiem.
Temat tygodnia: Już wiosna
Czy już widać wiosnę? – obserwacja pogody za oknem i swobodne wypowiedzi dziecka .
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną
np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, powracające pierwsze ptaki ( skowronek, czajka, szpak ), pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśnieg, krokus ). Poznanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
Nadchodzi wiosna” –zapoznanie z wierszem Anny Surowiec.
„Nadchodzi wiosna zielona, radosna,
do życia budzi przyrodę i ludzi.
Drzewa okrywa pąkami kwiatów,
w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.
Słońcem maluje tęczę na niebie,
by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie”.
Proszę o nauczenie dziecka wiersza.
Zabawy ruchowe:
Idzie wiosna – zabawa ruchowa
Dzieci naśladują kolejne czynności w rytmie (np. klaśnięcie) podanym przez rodzica:
Idzie wiosna, Tupie wiosna, Biegnie wiosna, Skacze wiosna. Wiosna macha dużymi skrzydłami, jak bocian, Wiosna macha małymi skrzydełkami, jak jaskółka, Wiosna wącha kwiaty I siada na trawie.
Wiosenne czarowanie – zabawa ruchowa
Rodzic wprowadza dziecko, stojące w kręgu, w zabawę: Przyszła pani Wiosna i zaproponowała nowy sposób chodzenia. Myślała, myślała i doszła do wniosku, że wszyscy będą chodzili krokiem dostawnym , o, tak, jak nóżka dochodzi do nóżki rodzic demonstruje, a dziecko powtarza). Jednak nie spodobało się to chodzenie Wiośnie. Spróbujemy chodzić na palcach (rodzic z dzieckiem idzie na palcach do środka koła, zacieśniając je). Ten sposób chodzenia też się Wiośnie nie podobał. Teraz będziemy chodzić tyłem (rodzi wraz z dzieckiem idzie tyłem i powiększają koło do wcześniejszych rozmiarów). Z tego sposobu chodzenia też wiosna nie była zadowolona i mówi: chyba najładniejsze chodzenie, to chodzenie marszowe (marsz po sali, z wysokim unoszeniem kolan).
Aby zająć dziecko w domu, można zaproponować mu pomoc w codziennych obowiązkach, takich jak sortowanie prania, które staje się świetną zabawą, gdy trzeba dobrać w pary kolorowe skarpetki z różnymi wzorami. Takie zajęcie to rodzaj gry rozwijającej zdolność kojarzenia, podobnie jak popularne memo, ćwiczące dodatkowo pamięć. Dla dziecka atrakcjami są puzzle, warcaby i karty do gry i gry planszowe. Potrzebuje jednak pomocy rodzica, by opanować zasady i móc zasięgać porad, kiedy pojawią się pytania.
Pamiętajmy również o kształtowaniu samodzielności u dzieci poprzez:
-chwalenie każdych postępów , nawet tych najmniejszych,
-nie wyręczanie dziecka podczas ubierania się,
-przypomnienie zasad higieny osobistej w szczególnie po skorzystaniu z toalety .
Pozdrawiam
mgr Beata Kusińska