„Ile waży ufoludek, a ile miś” – ćwiczenia w ważeniu

14 maja 2020

Drogie dzieci

Dzisiaj zaczniemy zajęcia zagadką. Odgadnięcie hasła zagadki będzie tematem naszych zajęć.

Oto zagadka:

„Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie.

 A co ile waży, pokaże najlepiej”

Waga

Codziennie , w różnych sytuacjach, widzimy różnego rodzaju wagi. Mamy wagi w domu, które służą do ważenia różnych produktów, mamy też wagę łazienkową. W sklepach też spotykamy różne wagi. Każda wygląda inaczej i służy do ważenia innych rzeczy. Poniżej znajdują się ilustracje z różnymi wagami, a także ilustracje starych wag, których dziś już nikt nie używa.

Czytanie globalne wyrazu WAGA (podział wyrazu na sylaby, głoski, wyróżnienie głoski w nagłosie i wygłosie wyrazu).

Wa  –  Ga

W – a – g – a

3. Zapoznanie z różnymi rodzajami wag. 

Oglądanie różnych wag i odważników – swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu oraz przeznaczenia.

Wagi sklepowe


Waga kuchenna


Waga łazienkowa  


Waga towarowa

Waga lekarska


Stare wagi  


Dzieci odpowiadają na pytania Rodzica:

„Do czego (w jakim celu) używamy wagi?”,

„Gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. )

Rodzic  prezentuje wagę szalkową. Wyjaśnia, że kiedyś do ważenia używano wagi szalkowej. Teraz używa się wag elektronicznych, które same potrafią obliczyć, ile trzeba zapłacić za towar. Ważenie jest prostsze, wygodniejsze i szybsze, niż kiedyś.

Potrafię już ważyć” – zabawa w eksperymentowanie

Konstruowanie wagi przez dzieci.

Rodzic pokazuje, jak można wykonać wagę z wieszaka i dwóch foliowych torebek zaczepionych na 2 końcach wieszaka

( ważenie odbywa się w parach – Rodzic trzyma wagę , a dzieci ważą )

4. Poznanie zasad ważenia:

  • sprawdzamy, czy szalki (torebki) po obu stronach wagi są puste,
  • do jednej szalki – torebki wkładamy, co chcemy zważyć,
  • do drugiej szalki-torebki wkładamy np. klocki, (odważniki większe) i guziki, (odważniki mniejsze),
  • dążymy do tego. aby „ramiona” były równo ustawione, (wtedy będzie taki sam ciężar),
  • większe rzeczy wcale nie muszą być cięższe,
  • ustalamy, ile klocków i guzików waży nasz przedmiot.

– Dzieci ważą maskotki – misie, lalki, ufoludki. Odważnikami mogą być np. drewniane klocki, guziki. Dzieci określają ile ważą zabawki i które z nich są cięższe, a które lżejsze. Np. ufoludek waży 4 klocki i 2 guziki, a miś waży 5 klocków i 3 guziki.
– ważymy klocki drewniane ( co zauważyliście? Który klocek jest cięższy?
Po czym to poznaliście? )

– ważymy klocki plastikowe,

– ważymy 1 klocek drewniany i 1 plastikowy,

– dzieci muszą dołożyć tyle klocków plastikowych, żeby ważyły tyle samo co
klocek drewniany ( ile kloców trzeba było dołożyć? )

– ważymy misia i lalkę ( co jest cięższe?)

– ważymy misia- dzieci wkładają do foliowej torebki tyle klocków żeby ważyły tyle co miś ( ile klocków waży miś?)
– ważymy lalkę – jak wyżej

Zabawa ruchowa przy muzyce „Jestem wagą”

 – praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia;

Inne artykuły z tej kategorii:

UWAGA!

UWAGA!

DRODZY RODZICE. SERDECZNIE ZAPRASZAM NA ZEBRANIE GRUPOWE, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ DNIA 3.09 (CZWARTEK) O GODZINIE 17:00 W SALI STARSZAKÓW. W ZEBRANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ PO JEDNYM RODZICU (OPIEKUNIE) DO JEDNEGO DZIECKA. PODCZAS SPOTKANIA OBOWIĄZUJE MASECZKA ZASŁANIAJĄCA USTA...

czytaj dalej
Skip to content