„Dbamy o nasze środowisko” – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz.

28 kwietnia 2020

Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji.

 – Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii.

 – a co to znaczy?

 – to znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię.

 – na przykład?

 – na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę, dbamy o naszą planetę oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć.

 – a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować.

– to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek

. – No właśnie. – Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama. – i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku.

 – Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek.

 – My mamy dużo, ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby. –

 Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść.

Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać. – Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu.

– i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata.

– Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.

Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie.

 – o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?

– Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?

– Jak należy postępować ze śmieciami?

– co to są elektrośmieci?

– co należy oszczędzać?

 – Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

„Jak będzie wyglądać nasza Ziemia za 100 lat” – zabawa twórcza.

Dzieci wypowiadają się na temat przyszłości Ziemi. Wskazują zachowania ludzi wyniszczające Ziemię. Podają propozycje działań ratujących naszą planetę.

Inne artykuły z tej kategorii:

Ćwiczenia w kartach pracy

Ćwiczenia w kartach pracy

Przeczytaj samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. To Zenek i Tola. A to wspaniały zamek. Zenek robi babki z piasku.  A Tola kopie dołki. Tu stoi parasol. On jest ładny i kolorowy. A tam ogromna woda, ptaki, wyspa i palmy. A to co? to statek piracki.  On...

czytaj dalej
Skip to content